Kyrknytt nr 2 2024, tema: Växa

Tema: Växa. I en artikel möter vi Lilian och Patric Hamsch som deltog i tv-serien Lerin på Lofoten. Om hur det är att växa upp i ett kaos med våld och förälder som dricker alkohol varje dag och går det att förlåta sånt? Vi får sju konfirmanders utlåtanden om tre olika gudstjänstformer som de har tyckt till om i en testpanel. Och du får ett sammandrag av härliga sommarkonserter, caféer med mera som sker i kyrkorna i sommar.

Artiklar

Här kan du läsa några av artiklarna från den senaste tidningen. En del med lite längre texter/fler bilder än vad som fick rum i papperstidningen. Och det finns även en del bonusmaterial i form av filmer och tips.

Har du frågor eller kommentarer till artiklarna? Eller tips eller synpunkter på vad du vill läsa om? Hör gärna av dig på: karlstad.kyrknytt@svenskakyrkan.se eller 054-14 14 00.

Helena Söderqvist, redaktör
Marie Lundström, ansvarig utgivare

”Skulle vara straffbart att göra barn illa som jag gjort”

Som barn ägnade Patric Hamsch mycket kraft åt att dölja att hans mamma Lilian var alkoholist. Nu vet hela svenska folket, och Patric är glad att han medverkade i SVT:s serie Lerin på Lofoten. För sin egen skull. Och för andras. – Jag tror att det finns obearbetade sår i ganska många familjer.

Med passion för rariteter – bevarar svensk kulturhistoria i lump och läder

- Handskar? Nej, nej. Känn på boken, bläddra i den, läs! I en liten röd stuga på Döle, vid en grusväg norr om Ulvsbyn, ligger Sveriges enda psalmboks- och bibelmuseum. Här har Fredrik Haeffner skapat sitt folkbildningsparadis.

”Det får oss att zona ut i kyrkan”

Välj en kyrka nära och gå då det är mycket musik. Men börja inte med en högmässa. Årets konfirmander hjälper ovana besökare att hitta rätt sorts gudstjänst.

Ta dig tid - kom närmare dig själv

Pilgrimsvandring kan genomföras på många olika sätt. Historiskt var det viktigt att vandringen slutade vid ett så kallat heligt mål – en plats där Jesus levt, eller någon av lärjungarna eller ett helgon. Så kan det fortfarande vara. Men det går lika bra att utforma sin vandring på egen hand.

Lyssna till barnens svåra frågor – svaren är inte alltid viktiga

I FN:s barnkonvention, som sedan en tid tillbaka också är svensk lag, har barn rätt till andlig utveckling. Vi har alltså bestämt att barns andlighet är väldigt viktig. Men vad betyder det? Och hur kan vuxna tillgodose den rättigheten?

Berätta för Kyrknytt om ett möte som förändrat ditt liv

Har du träffat någon som förändrat ditt liv? Genom ett slumpmässigt möte, ett oväntat samtal eller ögonblick av ömsesidig förståelse. Med en vän, en främling eller kanske till och med ett djur.

Kyrknytt

Kyrknytt är en tidning om livsfrågor och kristen tro från Svenska kyrkan, Karlstads pastorat. Här kan du läsa artiklar från Kyrknytt digitalt.