Kyrknytt nr 3 2024, tema: Mötas

I det här numret är temat mötas och vi läsa om olika människors möten och mötesplatser som betytt mycket för dem. Vi också vara med när elever på Molkoms folkhögskola, med vitt skilda livsåskådningar, diskuterar religion i klassrummet. I en artikel möter du sociologen Emma Engdahl som tipsar om hur vi kan försöka bryta våra sociala bubblor och hamna i nya sammanhang med nya människor.

Artiklar

Här kan du läsa några av artiklarna från den senaste tidningen.

Har du frågor eller kommentarer till artiklarna? Eller tips eller synpunkter på vad du vill läsa om? Hör gärna av dig på: karlstad.kyrknytt@svenskakyrkan.se eller 054-14 14 00.

Helena Söderqvist, redaktör
Marie Lundström, ansvarig utgivare

Se sig själv och sin tro genom andras glasögon

Emilia tror inte direkt på någon gud, men är övertygad om att livet fortsätter efter döden. Eddie tillhör sökarna. För Muhammad är religionen en självklar del av identiteten, medan Tim gick ur kyrkan så snart han kunde.   – I tonåren var jag starkt emot all religion. Fast om åttiofem procent av världens befolkning utövar någon form av religion så är det kanske vi som missar något, vi som inte gör det? funderar han.

Religiös utan att tänka på det

Är vi så sekulära som vi tror? Biskop Sören Dalevi skriver om ett minne där olika religioner och syn på sin religion möttes.

Professorn om hur du bryter filterbubblorna: Våga vara nyfiken–stanna här och nu

I vår individualiserade och jäktade tid har chanserna till möten med nya människor minskat. I sociala medier görs till exempel urval så att vi så gott som enbart möter åsikter och livsstilar som påminner om våra egna. Vi blir bekvämt kvar i våra så kallade filterbubblor med likasinnade.  Hur gör man för att hitta nya sammanhang med andra möten? Sociologen Emma Engdahl menar att det räcker långt att vara mera nyfiken på omgivningen och gräva där man står.

Möten med mening

Ibland är det svårt att veta vad det är som tog oss dit där vi är i dag. Livet består av många små möten med personer, platser och företeelser. Några av de där mötena påverkar livet mer än andra. Kyrknytt har mött tre personer som berättar om för dem avgörande möten.

Upptäck glädjen i körsång

– Att sjunga i kör är bland det roligaste man kan göra. Det ger så mycket glädje och gemenskap, säger Anna Rydberg, körledare för Nyeds kyrkokör.  Den 10 september är det prova på kör-kväll i Karlstad.

Metakapellet: Från vintergrav till mötesplats

Mitt på Västra kyrkogården i centrala Karlstad finns Metakapellet. I nästan 70 år användes det gamla gravkapellet som förråd, men för fem år sedan renoverades och återinvigdes det. Nu är det tänkt att användas för dop, vigslar och konserter.

Kyrknytt

Kyrknytt är en tidning om livsfrågor och kristen tro från Svenska kyrkan, Karlstads pastorat. Här kan du läsa artiklar från Kyrknytt digitalt.