Foto: Sara Westerlund

Vi värnar den biologiska mångfalden på kyrkogården

Nyhet Publicerad Ändrad

Vi vill skapa goda boendemiljöer för bin, humlor och fjärilar som lever på våra kyrkogårdar. Därför kommer vi att se över våra skötselmetoder, bland annat genom att låta vissa gräsmattor skötas som ängsmark, plantera in mer bivänliga växter i rabatterna och hålla våra stenmurar solbelysta. Vi startar upp på Väse kyrkogård i år, där du även hittar skyltar som berättar mer om projektet. Är du nyfiken och vill veta mer, prata gärna med oss på kyrkogården.

Svenska kyrkans färdplan för klimatet har möjliggjort ett kyrkogårdsprojekt, som ska bidra till minskad klimatbelastning och värna om de höga naturvärden som finns på våra begravningsplatser. Som ett led i projektet påbörjades under sommaren 2023 en inventering av den biologiska mångfalden på Väse kyrkogård och resultaten vi fick fram var mycket positiva. Inventeringen fokuserade på tre områden och är tänkt att ge oss ett bra underlag till hur vi ska anpassa skötseln för att gynna den biologiska mångfalden.

Foto: Anders Gustafsson

Pollinatörer

En livligt insektssurrande blomsteräng är en trivsam upplevelse för många. Det påminner om barndomens upptäcktsfärder och nyfikenheten kring flora och fauna. Vi vill skapa goda boendemiljöer för bin, humlor och fjärilar och det gör vi genom att låta vissa av de kortklippta gräsmattorna utanför murarna växa sig höga och skötas som ängsmark. De kommer att slås med lie eller slåtterbalk en gång per säsong, i slutet av juli, i stället för att klippas med gräsklippare eller robot som nu. I den mån det går, skonar vi gullvivor och förgätmigej som växer i gräsmattorna idag.

Allmänna planteringar har också fått ett extra tillskott av nya fleråriga, blommande växter och blomsterlök, som kommer upp redan under tidig vår när bin och insekter är som hungrigast.

Väse kyrka i vårblom Foto: Sara Westerlund

Vi vill skapa goda boendemiljöer för bin, humlor och fjärilar.

Perenner i full blom Foto: Sara Westerlund

Ljusföroreningar

Fladdermusen är världens enda flygande däggdjur och det finns 19 arter i Sverige. De högresta träden på Väse kyrkogård är gamla och fungerar tillsammans med kyrktornet utmärkt som sommarviste och övervintringsplats för fladdermöss. Hela åtta olika arter hittades under inventeringsperioden, vilket är högt med värmländska mått mätt. Fladdermusen lever på insekter och spindlar och jagar endast i mörker då de är skyddade från rovfåglar. Dess livsmiljö gynnas därför av många ängsytor med flygande insekter och av att låta kyrkogården vara obelyst under en stor del av natten.

Fladdermusen lever på insekter och spindlar och jagar endast i mörker.

Mossor och lavar

Kyrkogården i Väse omgärdas av ungefär 700 meter gammal stenmur, på vilken det växer både mossa och lav. Genom att låta murarna vara solexponerade främjar vi den artflora som lever både i och på murarna. Vi håller därför efter trädbeståndet med regelbunden beskärning och gallring under året. Murarna lockar också till sig fåglar, till exempel sädesärlan, som bygger sitt bo där.

Stenmur i Väse Foto: Sara Westerlund

Utmaningar

Av tradition har kyrkogården alltid varit välvårdad, klippt och putsad. Avsteg från traditionen kan väcka känslor, många besökare kan uppleva det som vanskötsel eller slarv när gräsmattor får gå upp i blom. Vi kommer därför informera om varför vi ändrar våra skötselmetoder med rikt illustrerade skyltar. Att sprida information om vikten av att värna vår miljö på det här sättet, ser vi som en viktig del i vårt arbete.
Är du nyfiken och vill veta mer, prata gärna med oss på kyrkogården.

Blommande matplats 2 i Väse Foto: Sara Westerlund
Rika gräsmarker i Väse Foto: Sara Westerlund