Foto: Marie Lundström

"Det är få förunnat att få arbeta med sin tro så det är jag väldigt tacksam för"

Louise Hedberg är kommunikatör i pastoratet.

Vad är det bästa med ditt jobb?

- Det är nog när jag får hjälpa människor göra saker bättre än de trodde att det gick – oavsett vad det är. Att arbeta med kommunikation är så olika. Det dyker upp uppgifter som är så otroligt olika varandra. Det är också spännande. Att skriva artikeltext ena dagen och göra skyltar nästa. Snabbt ska det gå också!

Varför arbetar du i kyrkan?

- Det är det enda jag har gjort! Jag tror att jobbet valde mig. Jag känner mig väldigt hemma i kyrkan. Det är skönt att ha evangeliet i ryggen när man jobbar. Det är få förunnat att få arbeta med sin tro så det är jag väldigt tacksam för.

När känns ditt arbete som mest meningsfullt?

- Det är nog när jag kommer på en idé eller hittar en lösning på ett problem som gör att saker löser sig. Det kan vara att någon går från utbildningen med självförtroendet att göra saker som de inte gjort förut, som att uppdatera en hemsida eller göra en affisch. Eller när det dyker upp en ny vinkel på något som gör att man ser något ur ett helt nytt perspektiv.