Foto: Adobe

Brev angående registrering av gravrättsinnehavare

Nyhet Publicerad Ändrad

Har du fått ett brev med en uppmaning och erbjudande att registrera dig som gravrättsinnehavare? Det gör kyrkogårdsförvaltning gratis. Brevet kommer inte från kyrkogårdsförvaltningen.

Den senaste tiden har dödsbon i Värmland fått brev om att betala för att registrera gravrättsinnehavare – trots att det är gratis. Mottagaren uppmanas att skanna en QR-kod eller gå in på en webbsida och fylla i uppgifter. Handläggningsavgiften är 229 kronor.

Vem som är gravrättsinnehavare registreras hos kyrkogårdsförvaltningen (Svenska kyrkan) när en grav tas i bruk och kostar ingenting. Kyrkogårdsförvaltningen skickar inte ut brev som dessa.

Företaget som skickar ut breven har tidigare skickat ut erbjudande om gravskötsel i form av tvättning av sten, som kyrkogårdsförvaltningen erbjuder – till ett lägre pris.

Breven har nått dödsbon i flera områden i Värmland. Nedan kan du läsa vad media skrivit om brevet.