Foto: Marie Lundström

Prinsparet Carl Philip och Sofia imponerade av Enastående ensamstående i Vikenkyrkan

Nyhet Publicerad Ändrad

Vikenkyrkan fick ett verkligt fint besök onsdagen 28 oktober. Det var prins Carl Philip och prinsessan Sofia som fick lära sig mer om gruppen Enastående ensamstående föräldrar. Stämningen var på topp när prinsparet gjorde entré tillsammans med sitt sällskap och ett stort uppbåd av journalister.

Gruppen Enastående ensamstående består av cirka tio föräldrar som ses med sina barn varannan vecka i Vikenkyrkan för att träffas, prata, äta, utbyta erfarenheter och lära sig mer om livet som ensamstående. Initiativet till gruppen togs av pedagogerna Liselotte Andersson och Anna Westin. Nu finns även diakon Maria Andrén med och arbetar i gruppen.

– Vi skapade den här gruppen mot bakgrund av barnkonventionen och att Jesus sa: ”Låt barnen komma till mig”. Det är vår utgångspunkt, säger Anna Westin när hon välkomnar prinsparet till Vikenkyrkan.

Prat och skratt vid borden

Efter det blir det fika och samtal kring borden. Det märks att prinsen och prinsessan också är småbarnsföräldrar för samtalen rör sig kring såväl graviditeter som amning och vaknätter. 10-åriga Malte Brewits och prins Carl Philip upptäcker även att de har ett gemensamt intresse för motorcross.

Innan det blir dags för avsked sjunger gruppen en sång för prinsparet och så blir det ett gruppfoto.

- De var väldigt trevliga och lätta att prata med, tycker Sandra Bäckström när de har gått.

”Jätteskönt att träffa andra som är i samma situation”

Gruppen Enastående ensamstående föräldrar betyder mycket för föräldrarna.

- Det är så skönt att kunna dela föräldraskapet med någon. Jag har ju ingen som tar över bebisen på kvällen utan allt hänger på mig. Det är jätteskönt att träffa andra som är i samma situation, säger Evelina Brewitz.

De uppskattar också att de äter middag tillsammans vid träffarna.

- Då är det bara att lägga en nöjd kille att sova på kvällen, det är trevligt som omväxling, säger Sandra Bäckström.

Här kan du se ett bildspel från dagen: