Guidning och tornuppstigning: Besök Karlstads domkyrka

Gå alla 200 stegen och se Karlstad från ovan, lyssna till historien om kyrkan eller sitt ner och njut av stillheten.

FÖR SNART 300 ÅR SEDAN, den 11 maj 1724, la murarmästare Christian Haller grundstenen till domkyrkan. Kyrkan är därmed Karlstads äldsta byggnad och väl värd att utforska lite närmare!
I sommar håller vi kyrkan öppen hela dagarna och erbjuder guidningar, tornuppstigningar och vacker lunchmusik.

Öppettider 10/6-9/8

Måndag-fredag 9-19, lördag 10-16, söndag 10-18.
Välkommen in för att tända ljus, se dig om kring eller njuta av stillheten och
svalkan.
OBS: Midsommarafton fredag 21 juni 10.00-16.00. Ej guidning, ej tornuppstigning.

Guidning i kyrkan

10/6-9/8 mån-fred kl 13.00-18.30
Dagliga guidningar på svenska och engelska. Guidningarna ger dig en ordentlig inblick i kyrkans historia, dess orgel och alla de konstnärliga utsmyckningarna. På svenska och engelska.

Tornuppstigningar

10/6-9/8, Mån-fre kl 15.00

Vid grupper på fler än 15 personer sker två uppstigningar, den andra cirka 15.30. Varje vardag kan du stiga uppför de närmare 200 trappstegen i domkyrkans torn. Även om det är lite ansträngande är det mödan värt. Utsikten är fantastisk och en klar dag ser du ända till Ikea! Samling inne i kyrkan.

Lunchmusik

Torsdagar 12.00.
Varje vecka olika musik som spelas på kyrkans orglar.
Klockspel från 11.45.

Domkyrkotornet

Att gå upp i tornet är en tidsresa med många inslag. Somliga beundrar den ålderdomliga murningstekniken och de meterdjupa fönsternischerna som talar om väggarnas tjocklek gjorda av gråsten och tegel medan andra beundrar tornkonstruktionen.

Om Karlstads domkyrka

Karlstads domkyrka är stiftskyrka och i Karlstads centrum. Det är en vitputsad stenkyrka och stor och ljus inuti. Domkyrkan är öppen varje dag så du är alltid välkommen in.

Sommar i Karlstads pastorat 2024

Välkommen till kyrkorna i sommar. Fika, klättra i torn, gå på ljudvandring, lek med barn och mycket mer. Många sommarkvällar fylls av toner, ord och musik av många sorter. Välkommen!