Foto: Sandra Albertus

Uppståndelse

Utanför Domkyrkan finns ett konstverk som ingen har beställt eller mottagit. Ett konstverk med en annorlunda historia.

”Uppståndelse”

Utanför Domkyrkan finns en skulptur som kallas Uppståndelse. Den skapades av David Pettersson och placerades ut en mörk natt 1990.

Konstverket nämns i boken ”UPPTÄCK KONSTEN I KARLSTAD Guide till konsten på gator och torg” med text av bland andra Anna Svensson.

Historien bakom konstverket är en smula annorlunda. Verket var inte beställt och David fick inte betalt för det.

I nattens mörker monterade han skulpturen i hemlighet och stod för alla kostnader själv.

I boken med projektet var att väcka frågor kring vad som kan göras med våra allmänna platser.

David gjorde flera andra försök att placera ut konst på allmänna platser, som i Stadsträdgården och Museiparken. Nu återstår endast hans konstverk vid Domkyrkan. Verket tillhör idag Karlstads officiella konstverk. En dagstidning lyckades avslöja vem upphovsmannen var och publicerade hans namn.

Vad hände sedan?
På internet går det att följa David Pettersson som idag arbetar med restaureringsprojekt i kultur-historiskt intressanta byggnader. Till stor del kyrkor. Han är utbildad konservator och har bland annat arbetat på tekniska muséet i Stockholm.

Källa: ”UPPTÄCK KONSTEN I KARLSTAD Guide till konsten på gator och torg” med text av bland andra Anna Svensson