Beslut i stiftsstyrelsen 10 juni

Sammanfattning av beslut vid stiftsstyrelsens sammanträde den 10 juni 2024.

Sammanträdet ägde rum på Geijerskolan, Ransäter. Under dagen fick stiftsstyrelsen information om verksamheten vid Geijerskolan och om kyrkomusikerutbildningen. Under dagen gavs också en föreläsning Teologisk bildning – en utmaning för Svenska kyrkan av Bengt Kristensson Uggla.

• Val av ledamöter i valutskottet inför kyrkovalet 2025 stiftsstyrelsens förtroendevalda ledamöter utsågs till ledamöter i valutskottet. Inga-Lill Röhr valdes till ordförande.
  • Personuppgiftspolicy för Karlstads stift antogs av stiftsstyrelsen. En översyn av den nuvarande personuppgiftspolicyn har gjorts. Policyn finns på sidan Personuppgiftsbehandlig.
  • Främjandebidrag verksamhet år 2025 för Karlstads stift stiftsstyrelsen har beviljat främjandebidrag till den stiftsövergripande verksamheten med 3 477 000 kronor. Verksamheten avser främst andlig vård vid sjukhus, universitet och häkte. Till den församlingsbaserade verksamheten har främjandebidrag beviljats med 990 000 kronor och avser verksamhet kopplat till stiftets prioriterade områden; Den pedagogiska utmaningen och Barn och unga. Beslutet gäller under förutsättning att stiftsfullmäktige fastställer 4 555 000 kronor som en del i budget för Karlstads stift räkenskapsåret 2025.
  • Verksamhetsbaserad arkivredovisning Stiftsstyrelsen beslöt att gå över till verksamhetsbaserad arkivredovisning. Beslutet gäller retroaktivt från 1 januari 2024.
  • Skoglig organisation Den skogliga organisationen förändras. Förändringen innebär att antalet skogvaktare minskas från tre till två och antalet skogliga planerare ökas från fyra till fem.
  • Val av representanter till samråd om förvaltningen av prästlönetillgångarna Stiftsstyrelsen utsåg två representanter med två ersättare till samrådet som äger rum den 5 november 2024.
  • Yttrande över detaljplan för del av Tingvallastaden 1:12 stiftsstyrelsen beslöt att överlämna ett yttrande över detaljplanen. Yttrandet lämnas gemensamt med kyrkorådet i Karlstads pastorat till Stadsbyggnadsförvaltningen, Karlstads kommun.

Karlstads stifts personuppgiftspolicy, på sidan Personuppgiftsbehandling