Beslut i stiftsstyrelsen 22 april

Sammanfattning av beslut vid stiftsstyrelsens sammanträde den 22 april 2024.

• Årsredovisning för Prästlönetillgångar i Karlstads stift räkenskapsåret 2023. Stiftsfullmäktige föreslås besluta att fastställa resultaträkning och balansräkning för Prästlönetillgångar i Karlstads stift för räkenskapsåret 2023 samt att fastställa förslag till vinstdisposition i enlighet med egendomsnämndens förslag.
    Förslaget innebär, om stiftsfullmäktige beslutar, att:
    • utdela 20 000 000 kronor till församlingar och pastorat i Karlstads stift,
    • utdela 20 000 000 kronor till Svenska kyrkans nationella nivå som en del i utjämningssystemet,
    • kvarstående medel om 69 913 158 kronor balanseras i ny räkning.
  • Årsredovisning för Karlstads stift räkenskapsåret 2023. Stiftsfullmäktige föreslås besluta fastställa årsredovisningens resultaträkning och balansräkning för år 2023.
  • Motion om stiftets främjande av brandskydd i kyrkoantikvariskt intressanta kyrkor. Stiftsstyrelsen har berett motionen och överlämnar förslag till svar på motionen till stiftsfullmäktige.
  • Inrättande av tjänst som IT-tekniker. Stiftsstyrelsen föreslår stiftsfullmäktige besluta att som en del i stiftets främjande av förvaltning i församlingar och pastorat, inrätta två tjänster som IT-tekniker, varav en tjänst tillsätts efter beslut i stiftsstyrelsen om behov uppstår. Tjänsterna är tillsvidareanställningar och ska finansieras genom att nedlagd tid debiteras de församlingar/pastorat som nyttjar främjandet.
  • Fördelning av kyrkoantikvarisk ersättning (KAE) 2025 för Karlstads stift. Stiftsstyrelsen har fördelat kyrkoantikvarisk ersättning för 2025 med dispositionsrätt till och med 2026, till församlingar som ansökt om KAE. Beslutet gäller med reservation mot eventuella förändringar av stiftsramen efter riksdagens beslut om budget för 2025. Karlstads stift har en ram på 23 280 000 kronor.
  • Fördelning av kyrkounderhållsbidrag 2025 för Karlstads stift. Kyrkounderhållsbidrag för 2025 har fördelats med totalt 5 858 970 kronor till ansökande församlingar. Bidraget får disponeras under 2025 och 2026.
  • Främjandebidrag fastigheter år 2025 för Karlstads stift. Under förutsättning av stiftsfullmäktiges beslut om budget för år 2025, fördelas främjandebidrag avseende fastigheter ut om totalt 1 861 881 kronor, varav 1 750 000 kr belastar 2025 års resultat. Bidraget får disponeras under 2025 och 2026.
  • Ianspråktagande av främjandebidrag ekonomi. Stiftsstyrelsen har beslutat att använda sparade främjandebidrag, ekonomi, om 700 000 kronor för strategiskt arbete med Svenska kyrkans digitalisering (IT-miljö) samt för projektledning i samband med implementering av nya Kyrknätet i församlingar och pastorat.
  • Rättelse av stiftsstyrelsens protokoll 2024-03-18. Stiftsstyrelsen gjorde en rättelse av § 17/2024-03-18. Rättelsen innebar att rubriken ”Reservation” och texten därunder ströks.

Relaterat innehåll

En person dammsuger försiktigt, med hjälp av en pensel, en gammal trähylla i en kyrka.

Bidrag och ersättningar

Svenska kyrkan är ansvarig för den största sammanhållna delen av det svenska kulturarvet. En del av kyrkans medel avsätts därför för förvaltning, vård och underhåll av kyrkans fastigheter och kulturarv. Den svenska staten bidrar även med ersättning för kostnader i samband med vård och underhåll av de kyrkliga kulturmiljöerna.