Hopp och glädje när ”dagdroppar” blir bok och utställning i Domkyrkan

Nyhet Publicerad

Under en månad kommer spontana kollage av ord och bilder skapade av prästen Hans Kvarnström att pryda Domkyrkan i Karlstad. Ett antal kollage, eller dagdroppar som Hans kallar dem, är samlade i boken Droppar ur ett liv i rörelse. Fredagen den 25 augusti klockan 17–19 är det vernissage och boksläpp i Domkyrkan, och media är hjärtligt välkomna att närvara.

Hans Kvarnströms dagdroppar är ett spontant kollage av ord och bilder, ett tack till livet om man så vill. Under slutet på augusti och en bit in i september kommer ett urval av ”dropparna” finnas utställda i Karlstads domkyrka. Utställningen DEN STORA BERÄTTELSEN. BILDER. ALFABET. ORD öppnar med vernissage på fredag, den 25 augusti klockan 17–19.

– Jag har gjort utställningen som ett eko eller gensvar på den förundran jag känner inför tillvaron. Jag vill förmedla en hoppfullhet som inte räds det komplexa i att vara människa, säger Hans Kvarnström.

Bok som samlar dagdroppar

Under vernissagen kommer även boken Droppar ur ett liv i rörelse att släppas. Boken samlar 52 av Hans Kvarnströms dagdroppar, på temat rörelse och dans. Något som gläder bland annat biskop Sören Dalevi:

– Jag stötte på Hans Kvarnström för lite drygt 30 år sen, och sen dess har vi från och till följts åt i olika projekt. Till exempel har Hans ”droppar” i många år illustrerat de ledare jag skriver i tidningen Kyrknytt och under pandemin gjorde vi ett konstprojekt ihop på temat hopp, berättar biskop Sören Dalevi.

För att se några av dagdropparna, kolla på Instagramkontot @dagdroppar eller Universitetskyrkans blogg, universitetskyrkankarlstad.blogspot.com.

Är du journalist och vill veta mer eller boka in en intervju?

Kontakta Hans Kvarnström, präst och skapare av dagdropparna, på 070-310 52 04, eller Ann-Marie Allvar Nordström, stiftspedagog på Karlstads stift, på telefon 054-17 24 29 eller ami.nordstrom@svenskakyrkan.se. Både Hans och Ann-Marie kommer finnas på plats i Domkyrkan under fredagseftermiddagen den 25 augusti