I värmländska Kila är kyrkan en trygg punkt om krisen skulle slå till

Nyhet Publicerad

Om en kris skulle inträffa kan de som bor i närheten söka sig till Kila kyrka i Säffle pastorat. Här finns lösningar som till exempel kan ge el även om elnätet runtomkring ligger nere, men även trygghet genom mänskliga möten. En trygg plats för kropp och själ helt enkelt! Nu bjuds Kilaborna in för att få veta mer om projektet Kyrkan som trygghetspunkt.

Tänk dig att det blir ett långvarigt elavbrott och du bor på landsbygden. Det börjar bli kallt, och mobilen är på väg att få slut på batteri. Var söker du dig då? Kyrkan, kan vara svaret. I alla fall om du bor i närheten av Kila kyrka, den första kyrkan i landet som fungerar som en trygghetspunkt i krisberedskapsarbetet.

– I Kila har vi till exempel installerat system för energitillförsel och lagring, det gör att man kan gå hit för att ladda telefonen även om det inte finns ström i byarna runtomkring, säger Johannes Wikström, energiingenjör på Svenska kyrkan Karlstads stift.

I Kila kyrka finns bland annat solceller och batterilager installerade. Men Svenska kyrkan kan dessutom erbjuda mycket annat i händelse av kris.

– Svenska kyrkan har enorma fördelar i en krissituation. Det finns kyrkor överallt i hela landet som skulle kunna bli sådana här trygghetspunkter. Vi har också en kunskap och beredskap att ta hand om människor i kris, säger Magdalena Boork, nationell energisamordnare på Svenska kyrkan.

Informationsträff i Kila

Den 20 november finns både Johannes och Magdalena tillsammans med andra representanter för projektet på plats i Kila församlingshem utanför Säffle. Under eftermiddagen är de beredda att svara på frågor från media och kan berätta mer om Kyrkan som trygghetspunkt och visa batteriinstallationen. På kvällen, klockan 18, är boende i närheten av Kila kyrka inbjudna till en informationskväll, även då finns möjlighet för media att närvara.

Kyrkan som trygghetspunkt är ett projekt som drivs av Svenska kyrkan tillsammans med kommunerna i Säffle, Mellerud och Åmål, Länsstyrelsen i Värmland och Karlstads universitet. Projektet får finansiering av innovationsmyndigheten Vinnova

LÄNK: Läs mer om Kyrkan som trygghetspunkt på Karlstads stifts webb.

Är du journalist och vill veta mer eller boka in en intervju?

Kontakta Johannes Wikström, energiingenjör på Karlstads stift, på 054-17 24 77 eller johannes.wikstrom@svenskakyrkan.se, eller Peter Pasalic Östborg, pressekreterare på Karlstads stift, på peter.ostborg@svenskakyrkan.se eller 0738-366445.