”Kyrkans klassiker är ett ypperligt initiativ”

Publicerad

Kyrkans klassiker är ett sätt för dig som är nyfiken att under ett år testa på olika delar av kyrkans liv och tradition. Det handlar om att be, läsa Bibeln och gå i gudstjänst, men på ett sätt som inte behöver vara krångligt.

Foto: Øyvind Lund

Den som klarar av Kyrkans klassiker, eller Kyrkans lilla klassiker, blir bjuden hem till biskop Sören Dalevi i biskopsgården.

– Jag tycker att Kyrkans klassiker är ett ypperligt initiativ. Det är ett sätt för den som är nyfiken att lära sig mer och en möjlighet att få in nya vanor.  Jag tror att vi i kyrkan måste uppmuntra många olika sätt att nå ut och möta människor i deras vardag, säger biskop Sören Dalevi.

Man kan genomföra Kyrkans klassiker ensam eller tillsammans med andra. Materialet går också att använda till exempel i konfirmandundervisning eller annan verksamhet i Svenska kyrkan.

Relaterad information

Kyrkans klassiker

Upptäck kyrkans tro och liv under ett kalenderår, gör Kyrkans klassiker. Det handlar om att be, läsa bibeln, fira gudstjänst och träna sin omtanke om andra. När du är klar blir du inbjuden till biskopsgården i Karlstad för att fira!

Sabina genomförde Kyrkans klassiker

Sabina Gomez Jansson har genomfört Kyrkans klassiker. För henne blev det ett sätt att närma sig Bibeln och kyrkans tradition utan att det behöver vara så krångligt. Hon säger att det går att hitta gudstjänster på tider som passar hennes och familjens vardagsliv. Kyrkans klassiker har varit som en inre pilgrimsvandring henne.

Blåbärssoppa i biskopsgården

Ett tjugotal personer firade i helgen med blåbärssoppa i biskopsgården i Karlstad. Det var biskop Sören Dalevi som bjudit in alla som genomfört Kyrkans klassiker hem till sig för fika och en guidad tur.