Prästvigning i Domkyrkan på söndag

Nyhet Publicerad Ändrad

På söndag, den 21 januari klockan 11.00, är det prästvigningsmässa i Karlstads domkyrka. Då vigs Signe Granfrid till präst.

Signe Granfrid kommer efter vigning att tjänstgöra i Åmåls församling.

– En vigningsgudstjänst är något alldeles extra, det är en speciell stämning i luften. Efter en lång utbildning är det dags att äntligen få vigas till sitt ämbete. Det är en stor sak, för den som vigs men också för alla de som närvarar och för hela kyrkan. En vigningsgudstjänst är alltid både en fest och lite högtidlig eftertanke, säger Mari Åhrström, rekryteringsadjunkt på Svenska kyrkan Karlstads stift.

Vigningsgudstjänsten leds av Sören Dalevi, biskop i Karlstads stift. Gudstjänsten direktsänds även i Glimt-TV och via Youtube. Om ni önskar pressbild kan sådana levereras av pressekreterare.

Det slutgiltiga godkännandet av prästkandidater sker vid prästexamen inför Domkapitlet i Karlstads stift på fredag, den 19 januari.

Webb-TV: Se gudstjänst live i Karlstads domkyrka

Vill du veta mer?

Kontakta Mari Åhrström, rekryteringsadjunkt, på 054-17 24 22 eller mari.ahrstrom@svenskakyrkan.se, eller Peter Pasalic Östborg, pressekreterare, på 073-83 66 445 eller peter.ostborg@svenskakyrkan.se.