Rekordmånga deltagare på ung ledarutbildning

Nyhet Publicerad

I år är det rekordmånga unga ledare som går steg ett av Karlstads stifts ung ledarutbildning. Inräknat församlingsledare samlades över 200 personer på årets första utbildningshelg. Helgen handlade om att ge ungdomarna förutsägningar för att utvecklas i ledarrollen.

Mässa, gudstjänst och andakt firades i Jättesalen, gympahallen på Flämslätt eftersom alla deltagare inte rymdes i kyrkan.

Under helgen 26–28 januari träffades 176 unga ledare för en första gemensam träff på kursgården Flämslätt. Deltagarna går steget ett av Karlstads stifts ung ledarutbildning och kommer från 17 olika församlingar eller pastorat. Med på träffen var även församlingsledare och representanter från Karlstads stift och Svenska kyrkans unga i Karlstads stift. Totalt var det 218 personer på Flämslätt över helgen.

– Det är rekordmånga deltagare, både i antal unga ledare och antal representerade församlingar, säger Jenny Ragnarsson, stiftspedagog på Karlstads stift.

Deltagandet gick ner något efter pandemin, men nu är det alltså både fler ungdomar och fler församlingar än tidigare som deltar. En av församlingarna som var med i år har inte haft unga ledare på många år.

– Utan församlingsledarna skulle ung ledarutbildningen inte kunna genomföras. Det är de som ser till att de unga ledarna blir tagna i anspråk i sin hemmiljö, säger Jenny Ragnarsson.

En grogrund för att växa i rollen

En ung ledare finns med i församlingens olika verksamheter och är bland annat en förebild för konfirmander. Som en del i utbildningen träffas alla unga ledare som går samma steg regelbundet. Dels för att de ska få se hur många de faktiskt är som har samma uppdrag och ge dem en grogrund att växa i ledarrollen. Den här gången fick de lära sig olika metoder att använda i sina ledarskapsuppdrag på hemmaplan.

– Jag tar med mig nyttiga lekar och vandringar vi har lärt oss, som vi kan ta med till konfirmationsläger, säger Patrik, ung ledare i Svenska kyrkan i Oslo.

Utöver metodpassen firades även mässa, gudstjänst och andakt tillsammans. Eftersom det var så många deltagare rymdes inte alla i kyrkan och då användes Jättasalen, gympahallen på Flämslätt i stället.

– Jag ville gå ung ledarutbildning för att kunna bli en bättre ledare och lära hur man ska vara och lite om hur man kan styra en grupp av konfirmander, säger Jenny, ung ledare i Svenska kyrkan i Oslo.

Ung ledarutbildning

Som ung ledare i Värmland och Dalsland får du gå en utbildning i tre steg, i din församling eller pastorat och tillsammans med Karlstads stift.

• Steg 1 är en utbildning i grundläggande metoder och troslära. Steget genomförs dels i församlingen utifrån ett gemensamt material, dels genom en utbildningshelg i stiftets regi.
  • Steg 2 är en fortsättning för unga ledare som slutfört steg ett. Det är en utbildning som ska ge fördjupad kunskap om, och erfarenhet av gruppdynamik, utsatthet i grupper, rolltaganden och ledarrollen.
  • Steg 3: Livsresan, är det sista steget för unga ledare som slutfört steg ett och steg två. Livsresan planeras och arrangeras av stiftskansliet och är en utbildning som ska ge fördjupad kunskap om den egna kyrkan, Svenska kyrkan och andra kristna samfund.

En grupp ungdomar i svarta tjocktröjor gör freds-tecken med händerna.

Berättelser från unga ledare

Under ung ledarutbildningen träffas unga ledare från olika församlingar i Värmland och Dalsland. Här kan du läsa några unga ledares berättelser från olika utbildningstillfällen och träffar.