Runt 70 unga ledare avtackas efter ledarskapsutbildning

Nyhet Publicerad

Karlstads domkyrka rent av bubblade glädje och förväntan när ungefär 70 unga ledare samlades för sändningsmässa. Mässan inledde årets avslutning för de ungdomar som gått alla tre steg av Karlstads stifts utbildning för unga ledare. En utbildning där ungdomar få lära sig om mötet mellan människor och växa in i sin roll som ledare och förebild.

Den 26 augusti samlades unga ledare från olika församlingar i Värmland och Dalsland för avslutning efter Karlstads stifts ung ledarutbildning, steg 3. Kvällen inleddes med sändningsmässa i Karlstads domkyrka och sedan bjöds ungdomarna till biskopsgården för avtackning och intygsutdelning.

Ledarskapsutbildningen för unga ledare  är ett samarbete mellan Karlstads stift, församlingar i stiftet och Svenska Kyrkans Unga i Karlstads stift. Utbildningen är uppdelad i tre steg under totalt tre år. Sammantaget innehåller utbildningen både teoretiska och praktiska inslag om ledarskap.

– Vi ber för alla unga ledare i Karlstads stift och alla ledare i församling som gett dem utrymme att växa och lära, bad biskop Sören Dalevi under mässan.

Lärt sig mycket om sig själv och andra

Elton och Tobias, unga ledare i Karlstad, är två av de ungdomar som avtackades under kvällen. Parallellt med utbildningen är unga ledare ideella medarbetare i församling och de får bland annat leda konfirmandgrupper. Just Elton och Tobias har varit unga ledare för scen-konfa i Karlstads pastorat. Båda berättar att de har utvecklats och lärt sig mycket om sig själva under tiden som unga ledare.

– Kan man säga att det varit lärorikt, funderar Elton.

– Ja det kan man säga, jag har lärt mig mycket om mig själv och andra, instämmer Tobias och fortsätter:

– Något av det roligaste har varit att få se konfirmanderna växa.

Efter utbildningen

Det finns många möjligheter att fortsätta engagera sig i kyrkan och sin församling. På sidan   Ung i kyrkan kan du läsa om de olika möjligheterna.

– Du kan bli präst, musiker, ekonom, skogsvaktare eller vaktmästare  och allt där emellan. Du kan också engagera dig ideellt, delta i olika grupper och  fortsätta utforska din personliga relation med Gud. Oavsett vad du väljer är du alltid välkommen i kyrkan, säger Emmy Lindgren, präst som arbetar med barn och unga i Karlstads stift.

För Elton och Tobias, som går sista året på gymnasiet återstår det att se hur relationen med kyrkan ser ut i framtiden. Elton som går musikprogram funderar på om musik är något han vill jobba med, kanske i kyrkan. Tobias som pluggar teater vill också utforska vad man kan jobba med inom kyrkan.

Relaterat innehåll

Ung i kyrkan

Jesus gjorde tydligt att barn och unga har en central roll i kyrkan och så är det också hos Svenska kyrkan i Värmland och Dalsland. I församling finns det plats för alla, här kan du läsa mer om hur du som ung kan engagera dig. Det finns en uppgift just för dig.

Unga ledare

Unga ledare är viktiga ideella medarbetare i församlingen. Det är ett sätt att fortsätta sitt engagemang i Svenska kyrkan och utvecklas som ledare.