Stiftsstyrelsens sammanträde 23 oktober

Sammanfattning av beslut vid stiftsstyrelsens sammanträde den 23 oktober 2023.

Budget år 2024

Inför stiftsfullmäktige har stiftsstyrelsen berett förslag till budget år 2024 för; Prästlönetillgångar i Karlstads stift samt förslag till budget för Karlstads stift.

• Stiftsfullmäktige föreslås besluta att fastställa budgeterat resultat år 2024 för Prästlönetillgångar i Karlstads stift. Budgeterat utdelningsbart resultat uppgår för år 2024 till 36 100 tkr.
  • Förslag till budget för Karlstads stift år 2024, föreslås stiftsfullmäktige besluta:
    • att fastställa kyrkoavgiften till 7,5 öre för år 2024,
    • att fastställa verksamhetsplanen och budgeterat resultat för år 2024,
    • att godkänna den ekonomiska planen för åren 2025 och 2026,
    • att fastställa investeringsbudget för år 2024,
    • att fastställa två nyinrättade tjänster: en beredskapshandläggare och en planerare inom förvaltning av Prästlönetillgångar i Karlstads stift, båda med tillsvidareanställning, heltid,
    • att fastställa en utökning av tjänst som husvärd/assistent med 50%, tillsvidareanställning. Tjänsten utökas om befintliga resurser visar sig inte räcka till. Beslut om utökning av tjänsten till högst 100% fattas då av stiftsstyrelsen samt
    • att fastställa målsatt kapital för åren 2024 - 2027 till 68 000 tkr.

Övriga beslut fattade av stiftsstyrelsen

• Placering av överskottslikvid med 6000 tkr under 2023, i enlighet med gällande placeringspolicy.
  • Indelningsändring av Karlskoga församling och Degerfors-Nysunds församlingar. Församlingarna läggs samman till ett pastorat, som får namnet Södra Bergslagens pastorat. Den nya indelningen träder i kraft den 1 januari 2025. Prästorganisationen ska bestå av minst nio prästtjänster inkl. kyrkoherde. Till kyrkoherde i det nybildade pastoratet utsågs Pernilla Rosin.
  • Stiftsstyrelsen har tillstyrkt om att ansöka om kyrkoantikvarisk ersättning år 2025 för ett stiftsprojekt: Kyrkornas böcker – inventering av kyrkornas boksamlingar i Karlstads stift.
  • Förtydligande av stiftsstyrelsens beslut gällande Kyrknytt. Stiftsstyrelsen har uppdragit till stiftskansliet att undersöka möjligheten för församlingar/pastorat i Karlstads stift att beställa exemplar av tidningen Kyrknytt.

Stiftsfullmäktige

Stiftsfullmäktige är stiftets högsta beslutande organ och beslutar i principiella och övergripande ärenden av stor betydelse för stiftets verksamhet.

Stiftsstyrelsen

Stiftsstyrelsen är stiftets beredande, verkställande och förvaltande organ. Stiftsstyrelsen ska leda och samordna stiftets förvaltning och uppmärksamt följa de frågor som kan inverka på stiftets ekonomiska förutsättningar.

Kyrknytt

Kyrknytt är en tidning om livsfrågor och kristen tro. Här kan du läsa utvalda artiklar från 2017-2023 digitalt.