Stort sug efter Barnens bästa bibel

Nyhet Publicerad

Grundskolorna i Degerfors-Nysunds församling tackade alla ja när de fick frågan om att ta emot klassuppsättningar av Barnens bästa bibel. När de fått sina biblar och började använda dem var den positiva responsen stor.

Foto: Malin-Victoria Sundh

– Ursprungsplanen var att ha en heldag med alla elever i kyrkan för att introducera bibeln, men den har introducerat sig själv. Barnens bästa bibel är skolvänlig helt enkelt, konstaterar församlingspedagog Malin-Victoria Stridh.

Intresset från skolorna har hållit i sig och församlingen har hållit kontakten genom att erbjuda filmer baserat på innehållet i Barnens bästa bibel. Allt producerat tillsammans med egna ungdomsgruppen SKULL. Bibeln har också delats ut till alla som velat ha den i församlingens barn- och ungdomsverksamhet och den har använts både av körer och barn- och ungdomsgrupper när de kunnat träffas.

– Vi har något vi kallar Söndagsskoj när alla åldrar träffas. Senast vi kunde träffas var temat Noas ark och den skaparlust som bibeln inspirerar till är helt otroligt, berättar Malin-Victoria.

Det blev ett jättezoo av djur som lektes fram tillsammans. Malin-Victoria lyfter också fram hur bibeln lockar till läsning. Hon har många berättelser om barn som bara dyker in i berättelserna. En kille i en av barnkörerna berättade stolt att han läst hela boken och nu börjat om.

– Bibelns upplägg är så användbart med blandningen av psalmer, böner, bilder och berättelser. Visst fick vi positiv respons vid bibelutdelningar tidigare, men den här har väckt ännu större intresse. Det är jättekul!

Nu hoppas församlingen på att kunna ha någon form av sommarlovsaktiviteter där delar av ungdomsgruppen kan sommarjobba. Under tiden fylls hemsidan på med filmer och bilder som inspirerar till fortsatt läsning och användning. Och intresset från skolorna består. Malin-Victoria ser fram emot att få träffa elever och lärare igen och ta arbetet vidare.