En blandad kör övar i en kyrka.
Foto: Alex Giacomini /Ikon

Svenska kyrkan fyller sommaren med musik – körkonsert i domkyrkan inleder

Nyhet Publicerad

Under sommaren är det aldrig långt till ett musikevenemang. Runt om i Värmland och Dalsland arrangerar Svenska kyrkan konserter, musikgudstjänster och andra musikaktiviteter. Den musikaliska bredden är stor, och de allra flesta arrangemangen är helt gratis att ta del av. Sommarmusiken inleds med en stor körkonsert i Domkyrkan i Karlstad den 29 maj.

– Musik hör verkligen sommaren till, och i år är inget undantag. Hela juni, juli och augusti kommer det gå att gå på konserter, gudstjänster och andra musikarrangemang i stort sett överallt i stiftet, säger Johanna Friberg, stiftsmusiker på Karlstads stift.

Den 29 maj klockan 19 drar säsongen för sommarmusik igång genom en färgsprakande körkonsert i Domkyrkan i Karlstad. Körsångare och kyrkomusiker från flera församlingar sjunger in sommaren tillsammans med Tomas Bergström, baryton, och Jennie Englund Utbult, violin. Även Emmy Lindgren, stiftsadjunkt för barn, unga och teckenspråk, och Johanna Friberg, stiftsmusiker, medverkar.

– Konserten blir ett bra tillfälle att kickstarta sommaren tillsammans, nu börjar högsäsongen för musikarrangemang. Genom att bjuda in körer från olika delar av stiftet blir det också ett sätt att uppmärksamma all fantastisk musikverksamhet som pågår i församlingar och pastorat i Värmland och Dalsland, säger Johanna.

På Karlstads stifts webb kommer programmet att finnas tillgängligt, det fylls på allteftersom konserterna planeras: www.svenskakyrkan.se/karlstadsstift/sommarmusik

Du kan också vända dig till Svenska kyrkan på din ort för att få se vad som händer nära dig.

Appen Kyrkguiden kan också vara ett bra hjälpmedel, där kan du till exempel hitta arrangemang på en specifik ort.

Är du journalist och vill veta mer?

Kontakta stiftsmusiker Johanna Friberg på johanna.friberg@svenskakyrkan.se eller 054-17 24 18,
eller pressekreterare Peter Pasalic Östborg på peter.ostborg@svenskakyrkan.se eller 073-83 66 445.