Efter bikten är skulden borta, utsuddad. Men prästen förmedlar inte Guds förlåtelse mekaniskt.
– Jag har alltid flera samtal med den som vill bikta sig för att kunna veta att människan är redo att förlåta sig själv för sina handlingar, säger Maria Olofsdotter Bråkenhielm.
Maria Olofsdotter Bråkenhielm är församlingsherde och domkyrkokaplan i Karlstads domkyrkoförsamling. Hon tycker att bikten borde uppmärksammas mer.
– Det är nog inte så många som vet att Svenska kyrkan erbjuder bikt. Vi kanske pratar för lite om det stora som bikten innebär.
Gissningsvis är det inte så många som förknippar bikt med Svenska kyrkan. Uppfattningen om bikten kommer ofta från filmer, där maffiabossar slinker in i biktstolen och rabblar upp sina grova brott medan prästen nickar förstrött och säger nåt i stil med ”be tjugo Fader vår, du är förlåten, min son”.
”Löpande band” och ”fabriksförlåtelse”, kallar Maria Olofsdotter Bråkenhielm det för, och understryker att bikten inte på något sätt är så mekanisk.
– Om någon vill bikta sig så bokar jag in samtal med personen. Ofta brukar det bli tre-fyra samtal innan jag tycker att det är dags för bikt. För att jag ska kunna förmedla förlåtelse måste människan vara beredd att ta emot Guds förlåtelse.
Det händer att prästen och den som vill bikta sig kommer fram till att samtalen inte behöver avslutas med bikt. Skammen och skulden som en människa burit under lång tid, kan vara en falsk skuld. Kanske är försyndelsen inte så allvarlig som hon har intalat sig, eller kanske är det i själva verket inte alls hon som har gjort fel.
Själavårdande samtal och bikt är inte samma sak som terapi eller familjerådgivning. Men visst kan prästen råda den som biktar sig att be om förlåtelse inte bara inför Gud utan också till den eller dem som man betett sig illa emot.
– Det kan ju vara så att den som söker sig till kyrkan behöver hjälp av en terapeut eller psykolog, då uppmanar jag dem att söka dit också. Terapi kan också vara ett bra sätt att försonas, men det vi som kyrka erbjuder är något annat. Att försonas på Guds uppdrag är en helig handling, en handling från kyrkans allra äldsta tid.
Bikten och de själavårdande samtal som leder fram till bikten ska hållas ostört. Det är inte ovanligt att samtalen sker vid en dödsbädd, men annars kan de föras till exempel på prästens kontor eller i sakristian.
En del människor har inget emot att personalen på pastorsexpeditionen ser dem på väg till samtalen. För andra är absolut diskretion viktig och då får prästen se till att personen kan ta sig till mötena utan att bli sedd.
– Sista gången vi träffas vill jag att vi ska vara i kyrkorummet, gärna vid altaret. Jag bär stola, som en signal på att jag är präst och frågar: ”är du redo att förlåta dig själv och låta Guds förlåtelse verka inom dig?”. Jag gör korstecknet, ber en inledande bön och brukar läsa ett bibelord innan jag ber personen stå upp eller falla på knä. I så fall knäböjer jag vid sidan om och uppmanar ”så bekänn nu din synd inför Gud”.
Så långt följer bikten oftast den ritual som är beskriven i kyrkohandboken. Men den biktandes bekännelse ska helst inte vara en uppläsning av något färdigformulerat.
– Jag tror det är viktigt att få sätta egna ord på det man vill bekänna.
Efter bekännelsen meddelar prästen Guds förlåtelse, ber en tackbön och välsignar människan. Då finns inte den gamla synden och skulden mer.
– En gång på en frisersalong fick jag frågan hur jag kan förlåta synder. Men det är ju inte jag som förlåter, det är Gud. Jag är bara ett redskap.
Maria Olofsdotter Bråkenhielm förespråkar att i samband med bikten utföra
något fysiskt, praktiskt, moment för att markera det man gör sig av med.
– För min egen del gjorde jag en vandring på en plats som var förknippad med vissa saker i mitt liv. Jag kände mig genuint tillfreds efteråt, kände att jag hade lämnat det gamla.
I Värmland är det fortfarande ovanligt att människor efterfrågar bikten.
– Men jag upplever att det har ökat något på senare år, och jag tror att det är vanligare i större städer. Jag tror att det har med det mångkulturella samhället att göra, och många har nog förstått genom filmer att bikten finns.
Någon använder sig av bikten en enda gång för att få göra sig av med sitt livs stora mörka hemlighet. Andra biktar sig återkommande.
– Och alla har inte behov av bikt. Någon är hjälpt av samtalsgrupper eller av att få ta emot syndernas förlåtelse i gudstjänsten.
– Men om jag har nåt ont som skaver, som äter mig inifrån, då behöver jag hjälp med att få förlåta mig själv för det onda jag har gjort. Försoning är så viktig i våra liv och bikten är en fantastisk gåva.