Unga ledare på livsresa i fransk kristen gemenskap

Nyhet Publicerad

Under en vecka i augusti fick unga ledare från olika församlingar i Karlstads stift uppleva livet i den franska kommuniteten i Taizé. Livsresan gav dem en unik möjlighet ta del av och lära mer om olika kristna traditioner. Det var den sista delen av en utbildning för unga ledare som Svenska kyrkan i Karlstads stift erbjuder.

Kommuniteten i Taizé är ett kristet ekumeniskt brödraskap som ligger i den franska kommunen Taizé. Där samlas kristna bröder från olika kyrkotraditioner i en så kallad ekumenisk gemenskap. Kommuniteten får besökare från hela världen och i augusti 2023 reste nio unga ledare från olika församlingar i Karlstads stift dit på livsresa.

Olika kyrkotraditioner i gemenskap

Livsresan är en del av en ung ledarutbildning och handlar till stor del om att möta andra kulturer, traditioner, kristna samfund och troende människor. Och i Taizé får man verkligen leva nära människor med olika syn på kristen tro. Taizé kännetecknas nämligen av gemenskap och mötet mellan olika kristna kyrkotraditioner. Protestanter, katoliker, ortodoxa och alla andra som besöker kommuniteten lever tillsammans under sin vistelse.

– Det bästa med resan måste ha varit alla människor jag mötte, alla samtal jag fick ta del av och den positiva stämningen över hela Taizé. Det kändes som man hörde till Taizé redan första kvällen och alla andra där fick en att känna sig välkommen och sedd, säger Marlene Claussen, ung ledare i Fryksände pastorat.

Ung ledarutbildningen handlar också om att reflektera över hur ens eget förhållningssätt till ledarskap och tro påverkar vardagen en befinner sig i.

– Det behöver inte vara så svårt att starta en konversation och få en annan människa att känna sig sedd och hörd. I Taizé pratade alla med alla och det var inte en sekund som jag kände mig ensam eller utanför. Alla var accepterande och bjöd in varandra i så väl samtal som lekar, säger Greta, ung ledare i Norrstrands församling.

Gudstjänst och bibelstudier är en självklar del

Gudstjänst, eller bön som det kallas i Taizé hålls tre gånger om dagen: innan frukost, innan lunch och efter middagen. Majoriteten av gudstjänsten består av sång och alla psalmer är generellt väldigt korta.

– Tre gudstjänster om dagen inte så betungande som det låter, det var givande och mysigt men samtidigt maffigt. Den gigantiska kyrka var fylld med 2300 personer när vi var där. Att höra alla sjunga tillsammans var pampigt på riktigt, säger Isabella Persson, pedagog i Karlstads pastorat.

Utöver gudstjänst har alla besökare ett jobbpass och ett bibelstudiepass varje dag. Under jobbpasset hjälper besökaren till med någon av de vardagliga sysslorna, är en del av kören eller arbetar i cafét Oyak.

Under bibelstudierna samlas man med samma grupp hela veckan och samtalar om en bibeltext. Även det är ett exempel på hur resan gav stiftets unga ledare en inblick i hur olika det kan se ut att utöva sin tro.

– Det finns inget rätt eller fel och det märktes riktigt tydligt i Taizé. Det fanns personer där som var djupt troende, men även många som sökte efter en tro och inte egentligen trodde på något alls. Personligen tror jag det bidrog till att det var lätt att känna att man hörde till Taizé och hela gemenskapen där, berättar Marlene.

Läs Marlenes och Gretas reseberättelser vi länken nedan.

Livsresan, ung ledarutbildning steg 3

Livsresan är det sista steget för unga ledare som slutfört steg 1 och steg 2 av utbildningen. Det är en utbildningsresa som ska ge fördjupad kunskap om den egna kyrkan, Svenska kyrkan och andra kristna samfund. Ungdomarna får själva välja mellan att resa till Berlin, Taizé som är ett kloster i Frankrike eller att åka på påskläger.

Under resan får ungdomarna en möjlighet att möta andra och se hur Svenska kyrkan är en del av den världsvida kyrkan. Det är också en utbildning som ger tid och utrymme för egen reflektion över den egna livsresan och den egna tron.

Ung ledarutbildningen genomförs tillsammans med församlingar och pastorat från hela stiftet och Svenska kyrkans unga i Karlstads stift.