Nyhet / Publicerad 10 september 2024

Vill se världen – deltar i utbytesprogram

Maria Falkenland från Karlstad åker till Tanzania som en del av utbytesprogrammet Ung i världsvida kyrkan. Av 12 deltagare är hon den enda från Karlstads stift. Hon har ett annorlunda äventyr framför sig och vill se något annat än den västerländska vardagen.

Från den 6 september kommer 19 åriga Maria Falkenland besöka olika platser i Tanzania. Där ska hon dela erfarenheter med lokalbefolkningen i tre månader. En stor anledning till att hon sökte till programmet är att hon vill komma ur den västerländska bubblan och se världen.

– Det kommer vara ett annorlunda äventyr med många utmaningar och kulturkrockar på gott och ont. De här månaderna kommer att förändra mitt liv, och jag hoppas att jag kommer kunna ge de människor jag möter något också, säger Maria.

Följ Marias resa via Instagramkontot @ungivarldsvida.

Om Ung i världsvida kyrkan

Utbytesprogrammet Ung i världsvida kyrkan drivs av Act Svenska kyrkan och har funnits sen 1990-talet, med ett kort avbrott under pandemi-åren. Årets utbytesprogram är det första sedan 2019. Läs mer om utbytesprogrammet på Act Svenska kyrkans webbplats.

Lär känna Maria via Act Svenska kyrkans blogg

Utbytesprogram: Ung i den världsvida kyrkan

Utbytesprogrammet är för dig mellan 18 och 30 år. Dela vardagslivet, och engagera dig i kyrkan och samhället under tre månader i Filippinerna eller Tanzania.