22 sep–13 okt, Katarina kyrka
Vävda cirklar - gränslinjer och oändlighet
Anneli Tegelberg
Om utställningen
Anneli Tegelbergs arbete handlar om cirkeln som form och dess bedragande enkelhet som ständigt utmanas i vävens systematiska uppbyggnad av varp och inslag. Genom att upprepat använda cirkeln som motiv undersöker Tegelberg hur snäva begränsningar öppnar upp till oändlighet.
En studie i cirklar
Det råder inget tvivel om att den här gruppen vävar hör samman. De är del av en pågående studie i cirklar. Hela cirklar, dubbla cirklar, brutna former. Den upprepade formen till trots finns skillnader i relationen mellan indigo och det oblekta linet, färgintensitet och var och hur cirkeln bryts. Frigjorda från vävstolens ramverk påverkas vävarna av sin tyngd och blir till skulpturala former. Där varpen och väften lämnats fri, i cirkelns kärna, gör sig tyngdlagen påmind. Hängande tillsammans bildar gruppen en miljö, fri för betraktaren att vandra omkring i, att komma nära. De runda formerna påminner alltmer om sfärer – jorden, solen, månen. Eller en serie horisontlinjer.
Konsekvent undersöker Anneli Tegelberg cirkeln, detaljerna, hur varpen och inslaget möts, hur de påverkar varandra när hon låter dem hänga fritt. I det rutsystem som utgör vävens bildyta är cirkelns form omöjlig att nå. Pixlarna står i vägen för cirkelns sömlösa båglinje. Och kanske är det just det konstanta strävandet efter det omöjliga som är drivkraften i hennes konsekventa process. Hon upprättar ett strikt ramverk för sitt arbete för att reducera bruset utanför vävens yta. Väl där, när hon tillåter sig att tränga in i detaljerna öppnar sig kosmos – med hjälp av cirkeln rör hon sig bortom motivet.
Repetition och reduktion
Arbetet vid väven föregås av planering med minutiös precision – det matematiska uträknandet av rutsystemets bildyta måste göras innan nästa steg i processen kan ske – arbetet med att fylla varpen. Det är ett avancerat systematiskt tänkande, följt av repetitivt kroppsarbete. Väl i den processen är valmöjligheterna reducerade. Fokus ligger nu vid att behålla den uträknade bildytan.
Alltsedan tiden för de tidigast kända civilisationerna har cirkeln använts som symbol för bland annat gudomlighet, enighet, oändlighet och universum. Hos Tegelberg finns en fascination för cirkeln som en öppen symbol eftersom den har en förmåga att verka som projektionsyta för sin betraktare. I kontrast till detta finns även en pragmatisk hållning till valet av motiv. Anneli Tegelberg strukturerar sin praktik så att hon ska göra så få val som möjligt. För att uppnå en känsla av balans och kontroll i sitt arbete använder hon sig av reduktionen som metod. Trots den redan strikt avskalade praktiken, framträder alla de val som återfinns i detaljerna. Det är detaljerna, det subtila skiftandet i formen, mötet mellan de färgade och ofärgade delarna som är kärnan i hennes arbete.
Kroppens kunskap
Kunskap bor också i kroppar, kroppar som har sina invanda rörelsemönster och kroppar som har åratal av erfarenhet av en viss verksamhet i sig (...). (...). En kunskap som inte behöver gå genom orden och tänkandet först.
Jonna Bornemark
Kroppens kunskap som filosofen Jonna Bornemark beskriver gör sig tydligt påmind i Anneli Tegelbergs vana bearbetning av material. För att bemästra vävning, och kanske i synnerhet den komplexa Ikat-tekniken som hon hängivit sin praktik till de senaste åren, krävs tid. I dess många moment finns repetitionen som en given del av arbetsprocessen. Vävens bildyta måste vara precist uträknad så att den infärgade tråden vävs in på ett så exakt vis att den bildar ett i förväg utmejslat mönster. Ikat-tekniken kräver att beslut kring motiv görs på förhand, då garnet färgas in. Det är en tidsprövande kraftansträngning att binda garnet. De delar som ska behållas ofärgade måste knytas hårt för att inte nås av färgpigmenten när de sedan sänks ned i färgbadet. Att räkna ut och binda garn kan ta flera veckor. Efter det följer vävprocessen – även den en serie repetitiva rörelser. Väl vid vävstolen utgör händernas pendling så småningom en metodisk och upprepad koreografi. Långsamt upptar formen och färgnyanserna bildytan.
Berättelsen om tid
Som ett av världens äldsta hantverk har väven enorm geografisk spridning. Den tidigast dokumenterade väven, funnen i Irak, är daterad 7000 f.Kr. Under årtusenden har den spelat en viktig roll i människans vardag – i form av bruksföremål som matta och filt, men även som spelyta för berättande. Historiskt har väven ofta rymt narrativ i mer eller mindre komplexa utföranden. Men dess berättelse finns även inbäddad i alla lager av bearbetning som materialet gått igenom. Vävtekniken kan avslöja vilken geografisk plats väven kommer ifrån. För det ovana ögat kommer det vara svårt att vidare härleda garnets alla detaljer som visar hur hårt det tvinnats, huruvida linskörden just det året växte bra eller dåligt eller vilka färgpigment som använts. Ändå finns detaljerna där.
Anneli Tegelbergs arbete uttrycker tid på mer än ett sätt. Utöver att själva produktionsprocessen är en manifestation av mödosamt arbete, finns tidsaspekten också närvarande i användandet av naturliga färgämnen som odlats fram och processats. Den omsorg hon visat för indigon från planta till skörd är inbäddad i väven. Styrkan på färgämnet i bladen varierar över säsongen. Indigon måste odlas på en solig plats och bör plockas direkt efter att den blommat. På så sätt överförs även färgämnets geografiska ursprung till väven. Tegelbergs arbeten blir ett avtryck av den tid då materialet skördades.
Väven som lågmäld motståndshandling
I vårt samhälle och vår kultur kan jag inte tänka mig något mindre lämpligt eller mindre modernt. Det är olönsamt och dess värden går inte att mäta. Jag kan plötsligt se handarbete som en form av civil olydnad, ett ständigt hävdande av långsamhet.
Elisabeth Hasselberg Olsson
Textilindustrin beskrivs ofta som en motor i den tidiga industrialiseringen. Och just industrialiseringen markerar en tydlig förändring av vävares villkor. Den medeltida arbetaren som försörjde sig på att väva ägde sina verktyg och kunde själv styra sin arbetstakt. Industrialismens fabriksarbetare hade inte kontroll över arbetsprocessen, utan behövde underordna sig maskinen och den utsatta arbetstiden. Den samtida textilbranschens skenande produktionstakt har ytterligare bänt på de etiska frågorna kring tid, arbete och ekonomisk tillväxt.
Kanske krävs det just en konstnär och vävare som Elisabeth Hasselberg Olsson för att bäst kunna beskriva den lågmälda motståndshandling som finns inbäddad i vävandet. I Anneli Tegelbergs arbeten är det valet av arbetsmetod och dess tidskrävande arbetsprocesser, snarare än de färdiga verken som avslöjar en politisk hållning. Genom det hängivna och mödosamma arbetet värjer hon sig mot vår tids strävan efter lönsamhet och effektivisering av tid.
Olga Krzeszowiec Malmsten