Själavård och stödsamtal

Ibland behöver man prata med någon utomstående om sin livssituation. Inga frågor eller problem är för stora eller för små.

Enskild själavård och stödsamtal

Livet blir inte alltid som vi tänkt oss. Ibland kan det vara skönt och nödvändigt att få prata med någon utomstående om sin livssituation.

Själavårdssamtal

Med en präst eller diakon kan du prata om allt. Samtal med en präst eller en diakon i Svenska kyrkan kallar vi ofta för själavårdssamtal. Våra präster och diakoner har en gedigen utbildning och har lång erfarenhet av att möta människor i olika situationer i livet. Vi besvarar en förfrågan om samtal inom en vecka.

Akuta samtal
Om du har behov av ett akut samtal  hänvisar vi dig i första hand till  jourhavande präst, antingen genom att ringa 112 eller via e-post och chatt på Svenska kyrkans sida om jourhavande präst.

Stödsamtal

I församlingens nätverk finns flera frivilliga terapeuter som erbjuder stödsamtal. Vid behov kan flera samtal erbjudas.

Både själavård och stödsamtal är kostnadsfria.

Mer information

Har du frågor och funderingar, ring vår hjälptelefon: tis och tor 10.00–12.00, tel. 08-743 68 60 eller skicka e-post: katarina.forsamling@svenskakyrkan.se

Sommartider

Hjälptelefonen är stängd under juni, juli och augusti.

En manlig präst pratar i mobiltelefon.

Jourhavande präst

Behöver du någon att prata med? Jourhavande präst lyssnar. Du kontaktar Jourhavande präst via telefon, digitalt brev eller chatt.