28 sep – 22 okt 2023
Membpath
Christina Henrysson + Samuel Sander
Två olika konstnärsskap möts i en gemensam utställning där yttre och inre resor utforskas.
Vernissage 28 september 16.00-20.00
Öppet tors-sön 13.00-17.00.
Konstnärssamtal 1 okt 13.00.
Membran / Membrane / Christina Henrysson
Bilderna som presenteras i verket membran är skapade i den fotografiska metoden cyanotypi, där tid, belysning, placering och förflyttning av material fått bestämma bildens uttryck. Ett membran är ett finmaskigt nät, en tunn hinna som släpper igenom och samtidigt skyddar och isolerar. I bilderna framträder ett filter mellan det som ses och det som finns bakom, längre in mot djupet, avstånd och närhet. En beskrivning av inre eller yttre rymder, dansande galaxer eller djupa hav.
Jag har i tidigare projekt arbetat inom tematiken platser, tunna platser och yttersta platser/världens ände. Platser som har både en andlig, symbolisk betydelse och som är faktiska geografiska platser.
Bildserien membran är till viss del en fortsättning på temat yttersta platser, Under arbetet har tankarna vandrat runt bland rymder, djuphav, vatten, rörelse, galaxer, is formationer, viktlöshet och lätthet, oändlighet och evigheten. Världsrymden och galaxer som de yttersta platser vi vet om, eller djupa hav.
Eller en beskrivning av inre rymder och skeenden.
Jag introducerades till den fotografiska trycktekniken cyanotypi under en residensvistelse i Indien där jag också hittade materialet jag använt för att skapa bilderna, ett present- och förpackningsmaterial i form av ett finmaskigt nät.
Jag har lekt med materialet, klippt former, och experimenterat med tider och belysning, placering och förflyttning vilket har fått bestämma bilden uttryck.
Jag har velat skapa både distans och närhet i bilderna, där nätet, membranet, fungerar som en avskiljare, eller filter mellan närhet och avstånd, en tunn hinna som släpper igenom och samtidigt skyddar och isolerar. I bilderna framträder ett filter mellan det som ses på ytan och det som finns bakom, längre in mot djupet.
Vägen / The Path / Samuel Sander
Nudos amat eremos [The desert loves to strip bare.]
Saint Jerome, letter to Heliodorus
Mot en kuliss av färgstarka landskap placerar konstnären sig själv i och på “vägen”, en väg som leder mot det eviga, till mötet och föreningen med Gud - så som den formulerats i den kristna mystika ökentraditionen. Fyra triptyker representerar fyra stadier av en människas vandring längs denna väg.
Öknens lockelse ligger inte i några specifika saker, utan i rymden mellan dem, detta överflöd av frånvaro. Där blir den geologi som är dold i frodigare landskap synlig for blotta ögat och det ger landskapet en skelettartad elegans samtidigt som de kärva förhållandena - de stora avstånden mellan vattenkällorna, de många farorna, den extrema hettan och kylan - blir en påminnelse om vår dödlighet. Men öknen består framför allt av ljus, åtminstone som ögat och hjärtat uppfattar det, och man lär sig snabbt att bergskedjan tjugo kilometer bort är skär i gryningen, grågrön mitt på dagen och blå på kvällen och när det är mulet. Ljuset svär mot landskapets beniga hårdhet, spelar över det som känslor i ett ansikte, och öknen fylls på så vis med liv, bergen tycks ändra sinnesstämning varje timme, platser som är livlösa och kala mitt på dagen fylls med skuggor och gåtfullhet på kvällen, mörkret blir en damm ögat dricker ur...
:: Gå vilse. En fälthandbok / Två pilspetsar :: Rebecca Solnit
Den här utställningen började dyka upp i mina tankar redan i slutet av 2018. Jag hade läst en bok som gjorde starkt avtryck i mig, sökt pengar ur en stiftelse för en resa till New Mexico och fått min ansökan beviljad. Så kom det sig att jag hösten 2019 befann mig
inhuserad i en gästbostad tillhörande ett benidektinerkloster beläget djupt in i Chama River Canyon - en del av ökenlandskapet kring Abiquiu, en plats som också för en tid var hemvist åt konstnären Georgia O ́keeffe.
Vad var det som lockade mig dit? Som drabbad av rösten från en siren gav jag efter och följde den in i ett främmande landskap. Där, som tillfällig gäst i det enkla men vackra sandstensklos- tret, bland bedjande munkar under solens hetta och aldrig så stjärnklara himlar sökte jag ett språk för en tro och spiritualitet, i en kristen tradition annan än min egen.
Tidigt i den kristna kyrkans historia uppstod kommuniteter belägna på avlägsna platser i vild- marker och karga landskap. De såkallade Ökenfäderna & Ökenmödrarna var människor som hade dragit sig bort från städernas jäkt, stökighet och lockelser för att i avskildhet söka Gud. De längtade efter en själens frihet i en samtid vilsen i sina egna distraktioner och ambitioner. En still- het och frid i en kaotisk och krigshärjad värld.
Denna väg, hjärtats väg mot evighetens vida landskap eller människans väg mot Gud utgör temat i min utställning. Som den formulerats i delar av den mystika ökentraditionen går denna väg genom fyra stadier. Awakening/uppvaknande, Purgation/rening, Ascension/Uppstigande, Union/förenandet. Dessa fyra stadier har jag valt att gestalta genom fyra triptyker. En utställn- ing vars hjärta är ett utforskande oljemåleri men vars hjärna rör sig i något slags gränsland kring visuell teologi, gestaltande poesi och dokumentär fiktion.