Allmän information

Kyrkans Förskola Stjärnan

Förskolan har öppet måndag- fredag 06.00-17.30 (18.00 vid behov). På morgonen är barn från samtliga avdelningar tillsammans fram till 7.30, därefter serveras barnen frukost och går till respektive avdelning. På eftermiddagen vid 16.30 sammanstrålar vi för gemensam stängning.

Den familjära känslan där alla känner alla är viktig för oss på Stjärnan. Alla ska känna sig välkomna trygga och sedda. Sammarbetet mellan förskolans avdelningar är av stor betydelse för oss och vi arbetar över gränserna för att kunna hjälpa varandra. När barnen befinner sig ute på gården får alla en chans att träffas och vi hjälps åt at ta hand om varandra, stora som små. Vi har egna vikarier anställda som känner barnen väl. På förskolan har vi även sagopedagog samt våra egna vikarier som har pooltjänster på samtliga avdelningar.

Som en del av vår undervisning har vi en dramagrupp, bestående av 3 av förskolans pedagoger, som är med under läsårets gång som en röd tråd. De dramatiserar och gestaltar utifrån de projekt vi arbetar med och deras karaktärer kommer på besök med jämna mellanrum.

Stjärnan har en del gemensamma aktiviteter som vi uppskattar. Bland annat har vi våra kyrkobesök som vi gör en gång i månaden. Då beger sig hela förskolan till Korsbackakyrkan för en småbarnsgudstjänst. Vi har även gemensam sångstund en gång i veckan där kantorn från församlingen kommer till förskolan.

Varje termin har vi en gemensam temavecka där förskolans barn och pedagoger bearbetar ett givet ämne kopplat till vårt projekt.

Andakt har vi också en gång i veckan där vi samlas avdelningsvis och talar om något nära i tiden som en tradition/högtid eller läser en text/berättelse. Men även belyses värdegrunden mycket, hur man ska vara mot varandra.

Vi på Stjärnan älskar även att gå eller åka iväg på utflykt. Är det en utflykt med tåg eller buss följer vi de krav som ställs från Transportstyrelsen. Egenbestämmd matsäck tar vi oftast med oss på dessa turer, men erbjuder självklart matsäck till de som vill. Utflykterna är viktiga för oss då vi ser vårt samhälle som en viktig del att ta in i vår undervisning men även för att ge barnen härliga upplevelser som en extra guldkant i vardagen.

Foto: Förskolan