Foto: Magnus Aronson

Ledig tjänst kyrkomusiker 100%

Kiladalens församling, Nyköping, söker kyrkomusiker. Vi ser fram emot att dela musiken, församlingslivet och gemenskap i arbetslaget med dig, så välkommen in med din ansökan!

Vår nuvarande kyrkomusiker slutar sin tjänst i Kiladalen och vi söker nu dig som vill bli hennes efterträdare.

Församlingen

Församlingen har ca 3500 kyrkotillhöriga och fyra kyrkor som ligger som pärlor längs med gamla riksvägen (800) i vackra Kiladalen, mellan Norrköping och Nyköping.

Kyrkomusiker 100%.

Som kyrkomusiker i Kiladalens församling ingår tjänstgöring vid gudstjänster och kyrkliga handlingar. Den gudstjänstfirande församlingen är engagerad och musiken är viktig och bidrar till gudstjänstglädjen.
I tjänsten ingår också att leda församlingens kyrkokör.
Det finns en önskan i församlingen om en kyrkomusiker som kan ge orgellektioner till barn, unga och vuxna...

Här finns ett stort och stabilt engagemang i de olika kyrkogrupperna, bland kyrkvärdar, hos de förtroendevalda och personal. Det har skapats ett rikt församlingsliv med gudstjänster, ett rikt musikliv, många mötesplatser i vardagen och en fin barn-, ungdoms- och konfirmandverksamhet.

Församlingens sökprofil för ny kyrkomusiker

1.  Utbildning och behörighet

Krav: Vi ser att du minst har Svenska kyrkans kyrkomusikerexamen på C-nivå eller motsvarande äldre examen, men gärna en examen på B-nivå.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och vill gärna lyssna in hur du själv tänker kring ditt musikaliska ”kall”, dina egna tankar, erfarenheter och idéer kring arbetet i församling!

2. Musikalisk profil

Vi söker dig som har god förankring i Svenska kyrkans gudstjänstliv.
Du är liturgiskt medveten och engagerad i ditt arbete och i mötet med korister, församlingsbor och kyrkobesökare.
Du har en musikalisk bredd och tycker om olika musikgenrer.

3. Arbetsuppgifter – Gudstjänster och kör

Söndagens och helgernas mässa/gudstjänster
Kyrkliga handlingar
Kiladalens kyrkokör
Övrig musikverksamhet, vilken planeras och utvecklas i samråd med dig.
Egen fördjupning och utbildning.

4. Övrigt

Krav:  Körkort och tillgång till egen bil

Tjänsten

Tillträde i oktober 2024 eller enligt överenskommelse.

Söka

Låter detta som en tjänst och ett sammanhang som intresserar dig? Då är du varmt välkommen att komma in med din ansökan!
Sista ansökningsdag är den 31 augusti 2023.
Ansökan skickas till kiladalens.forsamling@svenskakyrkan.se

Frågor

För frågor eller mer information om församlingen eller tjänsten kontaktar du

Karin Tallberg, kyrkoherde eller Susanne Karlsson, kyrkorådets ordf.

Karin: 070-265 16 57 (under sommaren även 070-207 17 62)
Karin.tallberg@svenskakyrkan.se

Susanne: 070-949 21 67
susanne.karlsson3@svenskakyrkan.se

Orgel Lunda kyrka

Kort om orglar i Kiladalens församling

Ett mycket kort utdrag ur orgelvårdsplanen 2023. Orgelkonsulten Göran Grahn. Mer och detaljerad information om församlingens instrument lämnas av kyrkoherden, Karin Tallberg.