Dop

Sällan känns livet så stort och överväldigande som när man håller sitt barn i famnen för första gången. Det är ett under som skett. Det lilla barnet i famnen är en gåva av liv, en gåva från Gud. Barnet är värt en högtid då det välkomnas!

Samtidigt kan man känna sig så liten och otillräcklig som människa och förälder när man håller sitt nyfödda barn i famnen. Ansvaret känns stort. Det finns så mycket mörkt och svårt i livet som hotar barnet.

Dopet är porten in till ett liv i gemenskap med Gud och Jesus Kristus. Genom dopet tas vi emot som hans barn. I dopet säger Gud till den som döps ”Välkommen till mig”. Där, i Guds famn, är vi trygga!

Genom dopet blir vi en del den kristna Kyrkan. Vi hälsas välkomna i Guds stora familj, som sträcker sig över hela jorden. I denna familj vill Jesus Kristus inlemma också oss som bor här. Kyrkan vill vara ett andligt hem för er och ert barn och hjälpa er att vara förebilder och förebedjare för ert barn.

Dopet är alltså vägen in i den kristna kyrkan. Därför kommer ert barn att tillhöra Svenska Kyrkan från och med dopdagen.

De flesta som döps i Svenska kyrkan är barn, men fler och fler döps först som ungdomar eller vuxna. Du är välkommen för dop oavsett ålder.

Vid barndop har man oftast faddrar. Den som bär barnet kallas gudfar eller gudmor. Den som är gudmor eller gudfar kan vara en av faddrarna, en av föräldrarna eller någon annan. Faddrarna har till uppgift att vara med vid dopet och hjälpa föräldrarna att vara förebilder och förebedjare fram till konfirmationen, då barnet själv får ta ställning till den kristna tron.

Ibland kanske man vill vänta med att döpa sitt barn, men ändå önskar att barnet ska tillhöra Svenska Kyrkan. Då kan man fylla i en blankett som heter ”Medlem i avvaktan på dop”. Denna blankett finns att få på Pastorsexpeditionen.

Helst har vi dopet i de vanliga gudstjänsterna på söndagarna (vanligen kl 11 i Kviinge och kl 16 i Knislinge). Som alternativ finns det särskilda dopgudstjänster vissa söndagar.

Har du funderingar kring eller vill boka ett dop så kontakta pastorsexpeditionen på knislinge.pastorat@svenskakyrkan.se eller telefon 044-67980 för mer information eller för att boka en tid som passar. Det finns möjlighet att låna dopklänning hos oss.

Innan dopet hör det till att träffa prästen för att prata om dopet och planera det tillsammans. Prästen som ska döpa kommer att kontakta föräldrarna sedan dopet blivit bokat.