ad maiorem dei gloriam

Knivsta pastorat söker biträdande kyrkoherde

Publicerad

Vår biträdande kyrkoherde lämnar Knivsta pastorat efter 15 år i tjänst för tjänst som enhetschef på Uppsala stiftskansli. Vi söker därför Dig som har ”gott anseende och är fylld av ande och vishet” (Apg 6)

Vi söker en Entreprenöriell och Visionär ledare för framtidens kyrka

Vi ser tjänsten delvis som en fördjupad utbildningstjänst för dig som redan har en god erfarenhet av att vara arbetsledare. Det vi ser framför oss är att vi under 5-8/ett antal år får utbilda Dig till en välmeriterad kyrkoledare inom Svenska kyrkan, med en dokumenterad förmåga att bli till exempel kyrkoherde för en av de största eller mest komplexa pastoraten.

Den fördjupade chefsutbildning som vi erbjuder bygger på erfarenhetsbaserad inlärning i det vardagliga arbetet, kompletterad med en individuellt framtagen utbildningsplan.

Vi söker Dig som:

• har god och bred erfarenhet som präst och som har erfarenhet av att vara arbetsledare.
  • bejakar kallelsen att vara församlingsledare.
  • vill vara en ledare som bidrar till att förmera kyrkans framtid både pastoralt och ekonomiskt.
  • bär en lidelse för Svenska Kyrkans framtid som organisation och med en fast blick fäst på Kristus, Eukaristin och de sakramentala gåvorna till världen.
  • har stort engagemang och passion för att möta människor och kan delegera ansvar till frivilliga medarbetare.
  • är församlingsbyggare som trivs med att arbeta i team.
  • samtidigt är självgående och driftig, som inte är rädd att ”hugga i” där det behövs.
  • är förtrogen med sociala medier och vill använda din kunskap i evangeliets tjänst.

Svenska kyrkan kan sedan millennieskiftet inte längre förlita sig på medlemsavgifterna som den enda eller största intäktskällan. Detta faktum blir alltmer smärtsamt tydligt inom hela Svenska kyrkan som organisation. Kyrkan måste utveckla och skapa ekonomiska stödjepelare som bidrar till att kyrkan bär ett livsdugligt och starkt församlingsliv i sina pastorat. Detta är en är kritisk och nödvändig utveckling. Dessa ekonomiska stödjepelare ska samtidigt vara verksamheter som pekar mot kyrkans uppdrag att bedriva gudstjänst, undervisning, diakoni och mission. Till alla delar ska kyrkans verksamhet stå för en kristen människosyn.

Arbetsuppgifter :

• Biträda kyrkoherden i planerings- och utvecklingsarbetet av pastoratet.
  • Vara chef för verksamheterna i S:ta Maria, Alsike.
  • Sedvanliga prästerliga uppgifter.

Stor vikt läggs för personlig lämplighet för tjänsten, samt tydliga ledaregenskaper och stor förmåga till strategiskt tänkande.

Knivsta pastorat består av sex församlingar.
Knivsta pastorat kännetecknas av ett stort engagemang och en medveten teologisk grundsyn. Vi samlas naturligt och regelbundet till bön, gudstjänst och mässa.

Utifrån den snabba befolkningstillväxten i Alsike tätort men också för att möta den krympande/svikande kyrkoavgiften beslöt pastoratet 2007 att bygga S:ta Maria Alsike i området nya Alsike. I detta byggnadskomplex inryms sedan invigningen 2010 förskola, grundskola (åk F till 4), LSS-boende, kök, kapell, rörelsesal samt 27 lägenheter (varav några är servicelägenheter för LSS). All verksamhet och samtliga i personalen har kyrkan/pastoratet som huvudman. Pastoratet har ca 75 anställda. Knivsta pastorat är med i Famna som är en paraplyorganisation för alla de organisationer som bedriver ideell näringsverksamhet.

Knivsta pastorat omfattar ca 20 000 invånare varav 11 000 kyrkotillhöriga och ligger mellan Uppsala och Stockholm, med goda förbindelser till båda städerna (10 minuter med tåg till Uppsala och 40 minuter till Stockholm). Pastoratet består av sex församlingar med S:ta Birgittakyrkan i Knivsta som moderkyrka och administrativt centrum.

Tjänstgöringsgrad

Tillträde
Snarast eller enligt överenskommelse.

Lön
Lön enligt avtal. Vi tillämpar individuell lönesättning.

Vi förutsätter att du har körkort och tillgång till bil.

Ansökan
I ansökan förväntar vi oss CV och ett personligt brev. Vi behandlar ansökningar löpande med sista ansökningsdag tisdagen 16 april.

Ansökan skickas till: knivsta.pastorat@svenskakyrkan.se
Märk ansökan med ”Bitr kyrkoherde”.

Kyrkoherde Anders Johansson
Telfon: 018-34 68 02, 070-22 22 055
E-post: anders.a.johansson@svenskakyrkan.se

Kyrkorådets ordförande Folke Bengtsson
E-post: folke.bengtsson@svenskakyrkan.se

Facklig kontaktperson

Kyrkans Akademikerförbund Liisa Piirinen
E-post: liisa.pirinenjohansson@svenskakyrkan.se

Vi undanber oss vänligen men bestämt kontakt från rekryterings- och annonseringsföretag.