Sommarcafé - Ytterlännäs gamla

En sevärd kyrka med rik historia, där hembakat fika, utställningar mm erbjuds. Välkommen förbi i sommar!

I sommar är Ytterlännäs Gamla kyrka öppen som sommarcafé, med start efter midsommar, alla dagar mellan kl. 10:30-16:00.

Under perioden kommer kyrkan restaureras invändigt och där med också hållas stängd, vi erbjuder istället en utställnig om gamla kyrkan i den intilliggande medeltida verkstaden, daglig fikaförsäljning av våffla, toast, äppelpaj, kladdkaka, kaffe/te & läsk i den fikastugan. (Betalkort/Swish, ej kontant)

Öppettider sommaren 2024

24 juni - 4 augusti, alla dagar kl. 10:30-16:00.

Utställningar

I den medeltida verkstaden finns en noggrann planerad fotoutställning om Ytterlännäs gamla kyrka där du kan läsa mer om kyrkan.
kaffestugan delar lokal med veckovisa utställningar från bygden.

Pyssel i medeltida verkstad

Barnen är välkomna att färglägga sin egen kyrka eller rita en teckning att ta med eller hänga upp i verkstaden.

Tipspromenad

Fortsatt i år är en tipspromenad för både vuxna och barn som finns uppsatt längs kyrkstigen. Rätta svaren finns i kaffestugan och barnen får en överraskning efter tipspromenaden!

Konservering av Ytterlännäs gamla

Ytterlännäs gamla kyrka är en omistlig del av vårt gemensamma kulturarv och bidrar med kunskap och förståelse för vår historia och för människor som levt i bygden. Kyrkan ska under sommaren 2024 konserveras invändigt med syftet att bevara den kulturhistoriskt värdefulla kyrkomiljön. Projektet har beviljats hela 90% kyrkoantikvariskt bidrag.

Ytterlännäs Gamla kyrka

Vägkyrka under sommaren.

Karta

Ytterlännäs Gamla kyrka ligger längs med väg 333 mellan Bollstabruk och Nyland.

Fler vägkyrkor att besöka