Jesus undervisning och under
Jesus talade om Guds rike (Matteusevangeliet skriver ofta ”himmelriket”), där Guds goda vilja sker utan nedbrytande motkrafter. Jesus menade att Guds rike på sätt och vis redan kommit, i och med hans verksamhet, men att det skulle fullbordas först när all ondska besegrats. Människor kom för att lyssna i stora skaror. Jesus välkomnade inte bara de som hade gott anseende, utan också de som på olika sätt inte räknades. Ofta berättade Jesus om Guds rike med hjälp av liknelser, alltså berättelser som hjälpte åhörarna att tänka vidare och ta till sig vad Jesus menade.
Den kända liknelsen om den barmhärtige samariern handlar om en resenär som blev överfallen. Två högt ansedda män gick förbi honom på vägen, men hjälpte honom inte. I stället fick mannen hjälp av en man från ett föraktat grannfolk, som visade sig vara en sann medmänniska, Lukasevangeliet 10:25–38.
Liknelsen om den förlorade sonen berättar om en far vars båda söner väljer olika spår i livet. Den äldre stannar hemma och sköter jordbruket utan att unna sig något. Den yngre tar ut arvet i förskott och slösar bort alla pengar i fjärran land. Då ångrar han sig och vill vända hem igen. Han skäms och tror inte att fadern kommer att ta emot honom. Kanske kan han i alla fall få bli lantarbetare på faderns gård? Men fadern ser sin son på långt håll, välkomnar honom av hela sitt hjärta och ställer till en stor välkomstfest. Den äldre sonen vill först inte vara med och dela glädjen, och vi får inte veta om fadern får honom på bättre tankar. Liknelsens poäng är inte att ge en psykologiskt trovärdig bild av relationen mellan två bröder, utan att den till synes förlorade sonen aldrig är förlorad för sin far, Lukasevangeliet 15:11-32.
Andra liknelser berättar om hur Gud vill samla människor till glädje och gemenskap, på samma sätt som en ivrig värd vill fylla sin festsal, Lukasevangeliet 14:15–24. Eller om hur Guds rike till slut genomsyrar allt, som när mjölet till slut genomsyras av surdegen som kvinnan bakar in, Lukasevangeliet 13:20-21.
Jesus undervisning ställer ofta höga krav på människor. Genom kyrkans historia har det uppfattats på olika sätt. Martin Luther menade att Guds krav är så pass stränga att människan omöjligen kan leva upp till dem. Kraven får oss att förtvivla och driver oss på så sätt till förlåtelsen hos Jesus. När vi läser om Jesus undervisning är det också viktigt att inte bara ta in vad han sade, utan också vad han gjorde och hur han förhöll sig till människor. Jesus dömde inte och han inkluderade människor i sin gemenskap, Johannesevangeliet 7:53–8:11.
Evangelierna berättar också att Jesus gjorde under. Det kunde vara bespisningsunder, som när många människor samlats utan mat och Jesus såg till att det fanns bröd och fiskar till alla. Berättelsen återges i alla fyra evangelier: Matteus 14:13–21, Markus 6:30–44, Lukas 9:10–17, Johannes 6:1–13.
Det kunde vara naturunder, som när Jesus stillade stormen, Markus 4:35–41. Det kunde vara läkedomsunder, som när han gjorde sjuka friska, till exempel kvinnan med blödningar, Matteus 9:18–26, Markus 5:25–34, Lukas 8:40–56.
Anledningen till att berättelserna om under finns med i Bibeln är främst för att visa att Guds rike brutit in, i och med Jesus.