När kyrkan talar om bekännelse och att bekänna handlar det om att ringa in centrum i kristen tro. Kyrkans bekännelse handlar alltså inte om att erkänna misstag eller felsteg, som ordet ofta används. Snarare är det ett uttryck för att vilja värna det som är omistligt i tron. Att formulera själva poängen. Man kan säga att kyrkans bekännelse ytterst handlar om att uttrycka den tro som ger människan frälsning och nytt liv.
Att bekänna är att göra sig tydlig
Att bekänna är också ett sätt att träda fram och göra sig tydlig, för sig själv och för andra. Genom historien har bekännelsetexter ofta skrivits när kyrkan har behövt bli tydlig i viktiga frågor. Ett exempel är när kristen tro förkunnas i nya miljöer och behöver formulera sig på nya sätt för att bli förstådd. Ett annat är när det funnits så många olika riktningar som drar åt olika håll att man behövt formulera det som håller samman. Eller när starka krafter utanför kyrkan vill påverka kyrkans lära på ett sätt som strider mot det som många upplever vara kyrkans identitet. Ibland är det maktstrider som leder till att en viss formulering av bekännelsen antas. Men om denna sedan blir en del av kyrkans liv, speglar det en djup och delad erfarenhet.
300-talet var en sådan tid när kyrkan behövde stanna upp och sätta ord på sin tro. Vid kyrkomötet i Nicea 325 antogs den apostoliska trosbekännelsen, som bygger på dopbekännelser från 100-talet. Bakgrunden var att det fanns riktningar inom kyrkan som hade en negativ syn på skapelsen och det jordiska. Inte heller accepterade alla tanken på inkarnationen, som är en grundtanke i kristen tro. I Nicea 325 ville kyrkan försäkra sig om att tron på den treenige Guden - Fader, Son och Ande - också i fortsättningen skulle vara avgörande för kyrkans tro. Och så blev det. Den apostoliska trosbekännelsen är gemensam för de stora västerländska kyrkorna. Varje söndag bekänner kyrkan sin tro på att Gud som skapar världen är samma Gud som frälser världen. Läs om trosbekännelsen.
Under 1500-talet växte en kritik mot kyrkan (den som idag kallas romersk-katolska kyrkan). Kritiker ansåg att kyrkan förvrängde kristen tro genom att förkunna att människan själv kunde bidra till sin frälsning. Martin Luther var en av de kritiska teologerna. För honom stred kyrkans förkunnelse mot centrum i kristen tro: att Gud skänker frälsning genom Jesus Kristus utan att människan förtjänat den.
För 1500-talets reformatorer var det viktigt att slå vakt om det man såg som omistligt i kristen tro, alltså tanken på att Gud frälser människan av nåd. Denna förståelse av kristen tro formulerades i olika texter, som så småningom har blivit bekännelseskrifter i bland annat Svenska kyrkan. Frågan om rättfärdiggörelsen har skilt den romersk-katolska kyrkan och de reformatoriska kyrkorna genom århundraden. Idag står kyrkorna betydligt närmare varandra, också i denna fråga.