En framtid och ett hopp
Den som är med i en gudstjänst får stämma in i den text som kallas den apostoliska trosbekännelsen. Bekännelsen används i kyrkor över hela världen och kommer från tidig kristen tid. Där sägs att Jesus Kristus ska komma tillbaka för att ”döma levande och döda.” Bekännelsen slutar med orden om ”de dödas uppståndelse och ett evigt liv.”
Den här texten handlar om två vanliga frågor som har med dessa tankar att göra. Den första frågan gäller tanken på dom och straff och den andra vad vi egentligen kan säga om livet efter döden. Texten tar också upp tanken om att tron på ett evigt liv skulle göra livet här och nu mindre viktigt.
Rädsla för straff
I kristen tro finns en övergripande vision om att Gud en dag ska ställa allt till rätta. Tanken på en yttersta dom är en del av den visionen. När den övergripande visionen ibland glömts bort har budskapet om Guds straff kunnat skrämma och stöta bort människor som kommer till kyrkan. Ett exempel är medeltida kyrkmålningar av yttersta domen som kan vara ganska obehagliga. Tyvärr har också budskapet om den yttersta domen ibland använts för att kontrollera människor och på så sätt utöva makt.
I spekulationer om den yttersta domen har ofta de som ska straffas stått i centrum. Men andra tolkningar kan ge en bredare förståelse av yttersta domen. Man kan till exempel närma sig frågan ur ett brottsofferperspektiv, alltså en person som blivit utsatt för ett brott. För brottsoffer är det ofta viktigt att någon konstaterar att ett brott har skett. Blir man utsatt för ett brott är det som en andra kränkning om ingen i omgivningen reagerar. Den yttersta domen kan alltså handla om att någon bekräftar det man blivit utsatt för. Då kan tanken på en yttersta dom innebära hopp om upprättelse för alla som dött utan denna möjlighet.