Att visa omsorg om medmänniskan
Omsorgen om medmänniskan uttrycks också ofta i talet om ”nästan”: ”Ni har hört att det blev sagt: Du skall älska din nästa men hata din fiende. Men jag säger er: älska era fiender och be för dem som förföljer er.” Matteusevangeliet 5:43-44. I Galaterbrevet 5:14 heter det: ”Hela lagen sammanfattas i detta enda bud: Du skall älska din nästa som dig själv.”
När Jesus får frågan om vem som ska räknas som nästan talar han återigen om de fattiga, syndarna och de utstötta. Jesus exemplifierar med en man ur ett annat folk, en kultur som i samtiden sågs med misstänksamhet, nämligen en samarier. I Lukasevangeliet berättar Jesus om en man som blir nedslagen och hur flera så kallat rättfärdiga går förbi utan att bry sig om honom. Till slut stannar en person, just en samarier, och hjälper den nedslagne. Berättelsens poäng är att det är den som bryr sig – som älskar sin nästa – som gör det Gud vill.
Här ser vi också att det som är hjärtpunkten hos Jesus går igen i också i andra livsåskådningar och religiösa traditioner. I en av islams hadither (texter som samlar uttalanden från Muhammed och hans närmaste) kan vi läsa: ”Ingen av er är i sanning en troende förrän han önskar detsamma för sin broder som han önskar för sig själv.” Det som är centralt för kyrkan behöver således inte vara unikt för kyrkan utan kan vittna om en gudomlig vishet som sträcker sig bortom kyrkans gränser.
Kyrkans värdegrund har alltså sitt centrum i den gyllene regeln och det kristna kärleksbudskapet som tolkas lite olika i varje tid och i varje sammanhang. I dag presenteras ofta tolkningar som vidgar förståelsen av nästan bortom människan. Kan en hotad art också innefattas i den uppmaning som vilar i den gyllene regeln? Vilka individer är det vår gemenskap utesluter, vilka är de utsatta och behövande i det sammanhang som kyrkan lever och verkar i – i det lokala och i det globala? Den sortens frågor är hela tiden levande i kristna samfund just på grund av det som kan sammanfattas som kyrkans värdegrund: Ett ansvar att visa omsorg.