Livet får jag till skänks
I vanliga fall är vi ofta så upptagna av allt som ska göras. Då är det lätt att vi lätt faller offer för tanken att vi har oss själva att tacka för livet. Som om livet vore något vi själva skapar. Men ibland kan det stå klart för en att det inte stämmer utan att livet är en nåd. Livet är inget jag ska prestera utan något jag tar emot. En timme i taget får jag, och så fort en timme är slut ger mig Gud en ny.
Att livet inte är något jag presterar utan något jag får, kan man betvivla och misstro. Men det strider inte mot någon vetenskap. Motsatsen till tro i ordets religiösa mening, tro på Guds nåd, är inte vetande eller vetenskap utan tvivel och misstro. Evangeliet om Jesus Kristus är det vapen Gud kastar in i den strid mellan tro och missmod som pågår inom varje människa.
Rättfärdighet får jag till skänks
Det finns gott om krav idag. Du ska lyckas med det du gör, vara framgångsrik i arbetet, ha ett gott familjeliv, vara respekterad, uppskattad och omtyckt – och lycklig. Det är mycket att leva upp till och i regel försöker vi vara duktiga, få beröm och bli godkända. Bli rättfärdiga, som det heter i Bibeln. För en kristen kan det kännas som om det finns ännu mer man borde: vara framgångsrik i sitt andliga liv, ha ett rikt böneliv, en stark tro som håller i alla väder och vara en glad kristen. Det kan kännas pressande. Ibland blir man missmodig.
Men mot detta skriver Paulus i Romarbrevet 3:24 om alla människor: ”Utan att ha förtjänat det blir de rättfärdiga av hans nåd, eftersom han har friköpt dem genom Kristus Jesus.” Du behöver inte bevisa ditt värde, betyder det. Du behöver inte rättfärdiga att du finns och är den du är. Du har ditt värde från Gud, av nåd.
Och Guds nåd gäller inte bara de påhittade krav som vi hetsar oss själva och varandra med. Den gäller också det i våra liv som faktiskt strider mot Guds vilja, det som kommer från vad Dag Hammarskjöld kallar ”ondskans mörka kontrapunkt som är i vårt väsen”. Paulus kallar det ”synden som bor i mig”. Det är inget jag kan borsta bort som man borstar bort damm från kläderna. ”Det goda som jag vill, det gör jag inte, men det onda som jag inte vill, det gör jag” – det är Paulus och många andras erfarenhet. Även om jag vill lita på Gud och älska min nästa, så är det samtidigt något i mig som inte vill. Ett motstånd mot Gud och människor som finns kvar så länge jag lever.
Rättfärdighet är inget jag kan prestera. ”Jag är inte värd att kallas din son”, säger den förlorade sonen i Jesus liknelse när han kommer hem till sin far. Men då är han redan omsluten av sin fars famn.
Jesus berättar om Guds nåd i liknelser. Paulus skriver om Guds nåd i klartext: ”Gud var i Kristus och försonade hela världen med sig”, Andra Korinthierbrevet 5:19. Försoning innebär att en förstörd relation är läkt igen, genom att skuld har förlåtits. Det är alltid ett under. ”Förlåtelse är svaret på barnets dröm om miraklet genom vilket det trasiga åter är helt och det fläckade alltjämt är rent” (Dag Hammarskjöld). Att Gud i Kristus har försonat världen med sig är ett under som betyder att jag kan leva i ogrumlad samhörighet med Gud, inte för att jag är så god eller from utan genom Guds nåd. Gud älskar oss inte för att vi förtjänar det utan för att vi behöver det.