Är pengar både ont och gott?
”Men när tid nu har varit det enda jag haft
har jag tänkt ganska mycket på allting du sagt
om att rätten att forma sitt liv
är en fråga om ekonomi.”
Det är Dan Hylander som sjunger så i låten Från en till en annan. I Bibeln uttrycker en av de första ledande kristna att ”pengar är roten till allt ont”, Första Timotheosbrevet 6:9–10. Det kan låta politiskt radikalt, men också arrogant och nonchalant. En förälder som inte kan köpa skor till barnens fotbollsträning skulle nog kunna tänka sig ett par hundralappar ur det rotskottet. Eller att själv inte behöva avstå från att äta för att barnen skall kunna bli mätta.
Det bli extra arrogant om man adderar ett fattigdomsideal som säger att man så lite som möjligt skall bry sig om pengar. Se på blommorna på marken och fåglarna i himlen, säger Jesus. Blommorna är så vackra av allt de får alldeles gratis av Gud och inte har fåglarna något bekymmer över räkningarna som skall i slutet av månaden. Men nog måste väl Jesus ändå ha vetat hur hårt fåglar arbetar för sin överlevnad?
Om man som kristen kommer med sådana bibelord till någon som varje månad lamslås av ångesten över att pengarna inte räcker, är det respektlöst. Då vore det många gånger mer respektfullt att spotta personen i ansiktet.
Kristen tro handlar om det goda livet och Guds vilja att det skall vara åtkomligt för var människa som lever. Det handlar om hur Gud har tänkt sig att våra liv ska vara – utan inbördes ordningar av makt och ekonomi. Långt före Jesus födelse fanns profeter som med väldigt hårda ord fördömde de rikas lyx på de fattigas bekostnad. Att vilja leva ett liv som inte domineras av kärlek till pengar går att kombinera med kravet på ekonomiska resurser som varje människa har rätt till för att leva ett gott liv. Den här dubbelheten finns i den kristna tron och i Förenta nationernas deklaration om mänskliga rättigheter.
Att vara kyrka handlar också om ekonomi utifrån förståelsen av hushåll. Många av de första kristna levde i egendomsgemenskap och många av de regler som skrevs ner i brev som skickades mellan församlingar handlar om hur vi bör hantera ekonomiska ojämlikheter i kyrkan. Det vi i kyrkan kallar diakoni handlar till vissa delar om just detta. Det handlar inte om att det i kyrkan finns friska som hjälper sjuka, starka som hjälper svaga eller rika som hjälper fattiga. Vi är en gemenskap och i den är vi alla friska och sjuka, starka och svaga, rika och fattiga.
Drömmen om det goda livet kan leda oss människor fel liksom viljan att själv vilja ta Guds plats. Det var det som kastade oss ut ur tillvaron som Gud tänkt för oss. Som människa är det lätt att alltid vilja stå överst i näringskedjan.
Pengar är en usel herre, men kan vara en utmärkt tjänare.