Insamlingskväll: För livets skull

En insamlingskväll till förmån för SPES som erbjuder stöd och hjälp till alla som mist närstående genom suicid. Lördagen den 23 november, kl. 18.00-21.00 i Stora salen i Kulturkvarteret i Kristianstad.

Den psykiska ohälsan är utbredd i vårt land. Många människor i olika åldrar drabbas av depression och självmordstankar. Ungefär 1500 personer tar sitt liv varje år i Sverige.

Svenska Kyrkan möter många människor som bär på självmordstankar och vi ger stöd till många anhöriga som drabbats av självmord. Svenska kyrkan vill bidra till en ökad förståelse kring depression och självmord. Svenska Kyrkan vill stödja preventiva insatser kring självmord och vi vill bidra till att det finns gott stöd till anhöriga som mist sin medmänniska i självmord.

SPES (som betyder hopp på latin) är Riksförbundet för suicidprevention och efterlevandestöd.

SPES är en rikstäckande ideell organisation som är partipolitiskt och religiöst obunden och som är till för alla som mist en familjemedlem, släkting, partner eller god vän genom suicid. SPES erbjuder stöd och hjälp till efterlevande. SPES utbildar kontaktpersoner, har en stödlinje och chatt för efterlevande samt erbjuder träffar och självhjälpsgrupper för efterlevande.

Projektets mål är att samla in 100 000 kronor till SPES så att de kan utveckla sin verksamhet och fortsätta att bidra med livsavgörande insatser. Insamlingen sker främst genom biljettförsäljning till evenemanget: För livets skull, en insamling till förmån för SPES.

Evenemanget är en helkväll i Stora salen på Kulturkvarteret i Kristianstad som innehåller:

• Musik med KRIKÖR under ledning av Ulf Åkesson Lefler
  • Information om SPES (Björn Eklund kommunikationsansvarig för SPES)
  • Musik med Daniel Biels poporkester
  • Lotteri
  • Speciell gäst Fredrik Ekdala

Tid: Lördag den 23 november kl. 18.00-21.00
Plats: Stora salen i Kulturkvarteret i Kristianstad.

Biljett kostar 200 kr och köps på webben via
Kulturkvarteret Kristianstad.
Hela beloppet går till SPES.

Om du vill bidra redan nu till insamlingen, skänk en gåva!
Swisha till numret: 123-699 18 63, och märk gåvan med SPES.
Gåvorna går direkt till SPES verksamhet.

Kontakt:
Daniel Biel, sjukhuspräst i Kristianstad