Än äldre kvinna med stavar är ute och promenerar på stan tillsammans med en ung man.
Foto: Kristin Lidell

Sökes ideella medarbetare till besöksverksamhet!

Bidra till att minska social isolering och få glädjen att lära känna en ny person! Det är en fantastisk fin möjlighet att möta dessa personer och för en stunds gemenskap. Många önskar just nu besök och samtal.

Svenska kyrkan i Kristianstad har i dagsläget kontakt med ett flertal personer boende ett vård- och omsorgsboende eller i eget boende som önskar få besök och samtal. Det är en fantastisk fin möjlighet att möta dessa personer och för en stunds gemenskap och samtala kring stort och smått i livet. Många önskar just nu besök och samtal.

För att kunna möta alla dem som önskar besök eller samtal söker vi nu ideella medarbetare som vill göra hembesök hos äldre och ensamma personer.

Som ideell medarbetare som gör hembesök kommer du att få en eller flera personer som du träffar regelbundet. Ni delar en stunds gemenskap genom t.ex. samtal, fika tillsammans, tar en promenad eller att du som ideell medarbetare läser något för den du besöker. Ni kan också ha en gemensam andaktsstund. Vad ni gör styrs mycket utifrån vad den som får besök önskar. Ditt uppdrag handlar om att bryta social isolering för den du besöker.

Specifika önskemål:

Du ska ha ett intresse för äldre personer och deras olika livsvillkor. Som ideell medarbetare behöver du vara lugn och trygg i dig själv, öppen för att möta människor samt vara lyhörd för andras behov. Har du erfarenhet av arbete med äldre eller socialt arbete är det ett plus, men inget krav.

Som besökare hos en äldre person inom ramen för vår besöksverksamhet representerar du Svenska Kyrkan i Kristianstad. Innan du påbörjar ditt uppdrag kommer du att få en introduktion i vad uppdraget innebär. Det första besöket hos den person du blir tilldelad sker tillsammans med personal från Svenska Kyrkan i Kristianstad. Du kommer också i grupp erbjudas samtal kring ditt uppdrag samt få redskap för att utföra ditt uppdrag t.ex. hur du kan ha en andakt eller hur du kan möta olika livsfrågor. Du kommer även att erbjudas en introduktionsdag som erbjuds alla våra nya ideella medarbetare där vi samtalar kring ditt uppdrag, människosyn och där du får en kort inblick i hur organisation och verksamheter i Svenska Kyrkan i Kristianstad.

Minimiåtagande:

Vi önskar att du besöker den person du får tilldelad minst varannan vecka, ca. 1 timmes besök, under ett halvårs tid. Besöken sker främst dagtid. Vi anser att det är viktigt att du som ideell medarbetare kan ha kontinuitet i ditt uppdrag för att kunna bygga en relation och ett förtroende till den person som du besöker.

Vi önskar också att du ca. 1 gång i månaden deltar i grupp för gemensam vägledning i ditt uppdrag.

Var genomförs uppdraget:

Uppdraget genomför huvudsakligen i hemmet/på äldre boendet hos den som får besök, på gemensamt överenskomna tider.

För intresseanmälan kontakta:
Ingela Ossiansson