Två personer plockar ner matvaror i en back.
Foto: Lina Beutler /Ikon

Vi söker nya volontärer till Maträddarna.

Maträddarna i Kristianstad delar ut överblivna matvaror från lokala livsmedelsbutiker till personer som lever i utsatthet. Som volontär ansvarar du, tillsammans med andra volontärer samt personal, för verksamheten under öppettiden. Välkommen med din ansökan!

Som volontär ansvarar du, tillsammans med andra volontärer samt personal, för verksamheten under öppettiden – du ser till så att matutlämningen öppnar i rätt tid samt hjälper till med de rutiner som krävs vid stängning. Du hjälper till att plocka ihop varor till medlemmarna samt tar betalt. Du ansvarar också för att alla får ett fint bemötande.

Till verksamheten kommer människor som av olika anledningar lever i en utsatt situation. Det kan röra sig om social och ekonomisk utsatthet, hemlöshet eller psykisk ohälsa. Det kan även finnas beroendeproblematik. Medlemmarna hänvisas till Maträddarna från Svenska Kyrkan i Kristianstad eller Skåne Stadsmission och har på så vis också en kontakt med personal från någon av organisationerna.

Specifika önskemål:

Du ska känna dig trygg med att möta människor som av olika anledningar lever i en utsatt situation och ge dem ett trevligt och respektfullt bemötande när de kommer till Maträddarna. Som volontär behöver du vara lugn och trygg i dig själv, öppen för att möta människor samt vara tillmötesgående. Har du erfarenhet av socialt arbete är det ett plus, men inget krav. Du ska ha fyllt 20 år.

Minimiåtagande:

Vi önskar att du kan ställa upp minst två tillfällen i månaden under ett halvårs tid. Vi anser att det är viktigt att du som volontär kan ha kontinuitet i ditt uppdrag för att kunna bygga en relation och ett förtroende till de som kommer och hämtar varor.

När och var genomförs uppdraget:

Maträddarna har öppet tisdag eftermiddag och fredag förmiddag. Lokalen ligger i Kristianstad med möjlighet att ta sig dit med kollektivtrafik.

För intresseanmälan kontakta:
Maria Einarsson, Svenska kyrkan i Kristianstad
E-post: maria.einarsson@svenskakyrkan.se

Ronnie Kronblad, Skåne Stadsmission
Tel: 070-75 90 763, e-post: ronnie.kronblad@skanestadsmission.se

Du kan läsa mer om Maträddarna och verksamheten här.