Vi ber för Paris idag. För de drabbade och för dem som fattar beslut. Dela din egen bön här i tråden om du vill.
Foto: leendoleo/Flickr

Själaringning, tacksägelse och begravningsgudstjänst

Riter i sorgen och saknaden

Själaringning

När församlingen fått veta att en medlem dött, planeras själaringningen som ett meddelande till församlingsborna att någon i församlingen avlidit. Den sker som regel 11:00 första vardagen efter att vi fått kännedom om dödsfallet, om inte anhöriga önskar annan dag för ringning.

Som anhörig kan det vara fint att få vara med i kyrkan vid själaringningen och låta det få bli en värdefull del i sorgeprocessen. Kyrkorummet blir lite mindre främmande inför begravningen, du får tillfälle att tända ljus i ljusbäraren och ta del i kyrkans böneskatt. När man hör kyrkklockorna blir dödsfallet mera verkligt än man kan uppleva i chockfasen. Det gör det kanske också möjligt och naturligt att möta kyrkvaktmästaren en första gång och tala om val av gravskick och gravplats och hur en eventuell utbärning kan ordnas.

Tacksägelse

Tacksägelse sker vanligtvis i söndagsgudstjänsten i den församling den avlidne tillhörde. Söndagen efter att anmälan om dödsfall gjorts. Skriftlig inbjudan skickas. Efter överenskommelse med de anhöriga kan tacksägelse ske även vid annat tillfälle och även i annan kyrka än i den församling den avlidne tillhörde.

Gud vi tänder ett ljus och minns vad NN har betytt för oss.
Vi vilar i vissheten att ingen kan falla ur ditt minne,
Och att vår egen död inte ändrar på detta.
Hjälp oss att leva i tilliten att vare sig vi lever eller dör,
så har vi vårt hem och vår förankring i dig.
Gud, ljusen får också påminna oss om det stycke livsväg
som vi fått dela.
ack för vad NN fick ge och ta emot.
Var med hennes närmaste i deras sorg.
Amen.

Tacksägelse och själaringning av kvinnor sker med att den lilla klockan börjar och avslutar ringningen samt för män genom att den stora klockan inleder och avslutar ringningen.

Begravningsgudstjänsten

I begravningsgudstjänsten tar vi farväl av den döde. Vi får uttrycka sorgen och saknaden. Genom musiken och blommorna, tårar och kramar, böner och det personliga prästen försöker förmedla. Vi påminns om det speciella som har varit viktigt i det liv som avslutats. I evangeliet om uppståndelse från de döda genom Jesus Kristus finns hopp och tröst.

I begravningen får vi minnas och uttrycka både saknad och tacksamhet.
Foto: Thorsten Stjärnered.

Begravningsgudstjänsten är en offentlig gudstjänst, som i stor utsträckning kan formas av de anhörigas önskemål.

Minnesstund

Efter gudstjänsten fortsätter gemenskapen ofta i en eftersamling där vi minns den avlidne i en stunds samvaro. Våra församlingshem upplåts då kostnadsfritt. De bokas via Kyrkans Hus.

Våra präster