Konserter och musik i höst och jul

Välkommen till våra konserter och musikgudstjänster i höst, advent och jul!

Musikgudstjänst

När: Söndag 1 september kl. 17
Var: Kropps kyrka

Välkommen till en musikalisk resa där Anna Keller, som är uppvuxen i Bayern, tar oss med från början till nu. Tillsammans med Sara Ekdahl och Bengt Berglund framför Anna sånger som betytt något speciellt under livsresans gång. Det blir personliga berättelser kring sångerna som är både lugna och stämningsfulla, men även fartfylld gospel.

Pianisten Simon Danell.

Pianoafton

När: Söndag 15 september kl. 17
Var: Ekeby kyrka

Pianisten Simon Danell ger en pianoafton med musik av de klassiska mästarna. Med en masterexamen från Kungliga musikkonservatoriet i Haag i bagaget arbetar Påarpsbördige Simon Danell som pianopedagog på Dunkers kulturhus i Helsingborg. På den fina Steinwayflygeln i Ekeby kyrka får vi höra berömd pianomusik av Schubert, Liszt och Janácek. Vi får bland annat höra Schuberts stora, sista pianosonat i Bb-dur.

Minikonsert för diakonin

När: Söndag 29 september kl. 17
Var: Ekeby kyrka

I vår församling bor många som ibland behöver en hjälpande hand. Diakoniassistent Carin Agardh berättar om vad vi gör för att hjälpa till. Sånggruppen Voix Céleste bjuder på ett kort program med temat ”Från hjärta till hjärta”. Konserten är gratis, men man får gärna skänka ett bidrag till vårt diakonala arbete. Kom, njut av musiken och hjälp oss att hjälpa andra.

Ljusen lyser på Välluvs kyrkogård under allhelgonahelgen.

Vid allhelgonatid

När: Fredag 1 november kl. 17
Var: Välluvs kyrka

Vackra solosånger, orgelmusik och levande ljus erbjuds vid denna musikandakt i allhelgonatid. Anna Keller, Nathalie Nygren och Carolina Tholander sjunger, Olof Tholander spelar orgel och Anna Kulle Säfstrand medverkar med textläsningar.

Barnkörkonsert

När: Söndag 10 november kl. 17
Var: Frillestads kyrka

Barnkörerna Näktergalarna, Sångfåglarna och Sångmix bjuder på ett blandat program med sånger från Disneyfilmer och musikaler under ledning av Anna Keller.

Gospelkonsert

När: Söndag 24 november kl. 17
Var: Ekeby kyrka

Med en vecka kvar till adventstiden bjuder kören Maria Gospel med solister på både hårdsvängande, handklappsvänliga gospellåtar och innerliga ballader. Maria Gospel är en av körerna i Maria församling i Helsingborg och leds av John Perry. Pianist är Erland Sjunnesson. Kören åker regelbundet på konsert- och studieresor till Chicago och Washington. Kanske tar man ut julen lite i förskott när vi nu står inför ”The most wonderful time of the year”.

Advents- och julkonserter

Fritt inträde, förutom vid konserterna den 15 december och 6 januari då biljetter kan köpas.

1 december (söndag) – Kropps kyrka kl. 17

Advents- och julkonsert med Björkakören under ledning av Anna Keller.

7 december (lördag) – Välluvs församlingsgård kl. 14

Toner i advents- och juletid med Kropps Singers under ledning av Carolina Tholander. John Isberg, sångsolist. Kaffe, glögg och hembakade julkakor serveras.

13 december (fredag) – Ekebygårdens trädgård kl. 18

Luciatåg utomhus med Stellakören och Celestakören under ledning av Nathalie Nygren.

15 december (söndag) – Frillestads kyrka kl. 16 och 18

Luciakonserter med våra barnkörer under ledning av Anna Keller och Carolina Tholander. Biljetter: tel. 042-717 60 och 042-718 41 (från 25/11). (Vuxen: 100 kr, Ungdom 13–19 år: 75 kr, Barn t.o.m. 12 år: gratis, men alla måste ha en biljett.)

22 december (söndag) – Ekeby kyrka kl. 17

Julkonsert med Celestakören under ledning av Nathalie Nygren.

Julkonsert med kör, solister och orkester i Frillestads kyrka.

Julkonsert med kör, solister och orkester

När: Trettondedag jul 6 januari 2025
Var: Frillestads kyrka

Julkonsert med Kropps vokalensemble, solister och orkester med tretton musiker (stråkar, flöjt, oboe, harpa, orgel och piano) under ledning av Carolina och Olof Tholander. På programmet står Saint-Saëns ”Juloratorium”, musik ur Händels ”Messias” och traditionella julsånger.

Biljetter: tel. 042-717 60 (från 25/11).
Vuxen: 160 kr
Ungdom 13–19 år: 75 kr
Barn t.o.m. 12 år: gratis, men alla måste ha en biljett.

Solister:
Carolina Tholander, sopran