Viktig information inför en vigsel

Här kan du läsa om hindersprövning, vigselsamtal, ringar, klädsel och mycket annat.

Intyg om hinderprövning från Skatteverket

I god tid före vigseln behöver ni beställa ett intyg om hindersprövning från Skatteverket. Intyget gäller i fyra månader. Syftet med intyget är att kontrollera att det inte finns några hinder för er att gifta er, till exempel att någon av er är under 18 år.

Vigselsamtal

Inför vigseln kommer ni att ha ett vigselsamtal tillsammans med prästen. Under samtalet planerar ni vigseln: vilka texter som ska läsas, hur löftena ska låta, vem som gör vad och när? För prästen blir samtalet dessutom ett sätt att lära känna er, och en bra grund för hans/hennes vigseltal till er.

Samtalet kan ni ha i kyrkan eller hemma hos er. Om ni väljer att ha det hemma, kan ni sedan ha ett möte i kyrkan. Då går ni igenom ceremonin på plats för att ni ska känna er bekväma under vigseln. Många par sätter sin egen prägel på vigseln genom att välja psalmer, musik och texter.

Kostar ingenting

Det kostar inget att gifta sig i Svenska kyrkan i Sverige och i Kulla pastorat, men om ni har särskilda önskemål som medför extra kostnader för församlingen får ni komma överens om dem med prästen och själva bekosta dem.

Löften

När vi gifter oss avger vi löften om ömsesidig kärlek och trohet i mörka och ljusa dagar. Vi lovar varandra, inför Gud och inför dem som samlats, om det så är två vittnen eller en full kyrka.

Ringar

Man måste växla ringar vid vigselgudstjänsten. Ringen är en symbol för löftet man ger varandra. Man kan ha ett halsband, en fotlänk eller er tatuering om man så önskar men vid en vigselgudstjänst är det en ring som gäller.

Inomhus eller utomhus

Det finns inget krav om att en kyrklig vigsel måste vara i ett kyrkorum. Har man önskemål om en annan plats bestäms det i samråd med församlingen och med prästen som ska viga.

Klädsel

Man kan klä sig som man vill kyrkan, det är valfri klädsel. Kyrkan har ingen åsikt om hur man klär sig.

Mer information

Här finns mer information om vigselgudstjänsten. Exempelvis om vigsel utomlands, om hur man pratar med barn om vigseln och om vigsel på ett annat språk.