Karin Degréus blir ny kyrkoherde i Kumla-Tärna-Kila

Nyhet Publicerad Ändrad

Vi är väldigt glada att kunna välkomna Karin Degréus som ny kyrkoherde i vårt pastorat.

Hon efterträder Per Alkstål som går i pension efter att ha varit kyrkoherde sedan 2021. Karin börjar hos oss 15 juli 2024, men Per Alkstål är kyrkoherde fram till sista juli.

Karin Degréus är 49 år, född och uppvuxen i Västerås. Hon prästvigdes 2002 och har tjänstgjort i olika församlingar i Västerås bl.a. nästan 10 år som barn och ungdomspräst i Tomaskyrkan, Badelunda församling, följt av olika ledar- och chefsuppdrag i det norra området av Västerås pastorat. Karin kommer närmast från rollen som Stiftsadjunkt för kontraktsstöd och samordning vid Västerås stift.

Urvalsprocessen var inte lätt, vi hade flera mycket bra sökande. Men vi upplever att Karin passar vår profil väl, har den energi och drivkraft som behövs i det förändringsarbete som vi går igenom, och det ledarskap som krävs. Dessutom är hon en erfaren teolog med folkkyrklig förankring så vi ser fram emot att också möta henne i den rollen. Vi är övertygade om att Karin kommer passa väl in hos oss.

Det kommer ges tillfälle för församlingsborna och allmänheten att träffa och välkomna Karin och ta avsked av Per. Information om det - se nedan.

Magnus Nystedt, kyrkorådets ordförande magnus.nystedt@svenskakyrkan.se

Söndag 28 juli kl 11.00 avtackas kyrkoherde Per Alkstål, kyrkoskrivare/diakoniassistent Lilian Perers och vaktmästare Kenneth Liljeholm i samband med högmässan i Kumla kyrka. Mer information kommer.

Söndag 8 september kl 11.00 mottas Karin Degréus som kyrkoherde i samband med högmässan i Kumla kyrka. Mer information kommer.