Ett barn visar glatt upp en bit ljusblå lera som hen jobbat med.

Verksamhet för barn och familj

Välkommen till Kumla pastorats verksamhet för barn i olika åldrar och deras familjer.

Aktuellt inom barn- och familjeverksamheten

Våffellördag i Hällabrottet

Välkommen till våffellördag i Hällabrottet - öppen kyrka för alla åldrar, en lördag i månaden. Under hösten har vi fyra tillfällen där vi samlas till en stund av god gemenskap och skojiga aktiviteter. Tipsa alla du känner. Vi ses!

Välkommen på Höstskoj vecka 44

Under vecka 44 bjuder vi in till höstskoj. Läs mer om veckans aktiviteter. Sista anmälningsdag är 18 oktober.

Drop in-dop 26 oktober

Har ni nyligen välkomnat ett nytt tillskott till er familj? Kanske står ni inför tanken på att döpa ert första barn, eller har ni äldre barn som ännu inte har fått uppleva dopet? Kanhända är du vuxen och vill döpa dig? Oavsett var du befinner dig i livet, så välkomnar vi dig med öppna armar till Kumla kyrkas drop in-dop på lördag 26 oktober.

Familjekvällarna "Himlakul"

Välkommen till en rolig kväll för alla åldrar. Start hösten -24. Vi träffas på torsdagar (ojämna vecka) i Kumla församlingshem.

Svenska kyrkan i Kumla erbjuder ett stort utbud av verksamhet för barn och familj i olika grupper. I vår verksamhet vill vi förmedla den kristna tron och skapa stillhet och närhet i andakter och gudstjänster. Vår önskan är att alla ska få känna gemenskap och livsglädje genom sång, skapande verksamhet, lekar, gudstjänst, uteaktiviteter, läger och mycket mer.

Våra grupper för barn och familj

Babycafé

Vårt babycafé riktar sig till dig som förälder med barn i åldern 0-12 månader.

Babymassage

Spädbarnsmassage är kärleksfull beröring av huden, kroppens största sinnesorgan. Den ger dig och ditt barn en upplevelse av kontakt, kommunikation, glädje och innerlighet.

Babysång

För barn från 0-12 månader. Med lätta sånger och roliga rörelser stimulerar vi musiksinne, koordination och taktkänsla hos ditt barn.

Öppen förskola i Kumla församlingshem

Välkommen till Öppna förskolan hos Svenska kyrkan i Kumla.

Öppen förskola i Hällabrottets kyrka

Varmt välkommen till öppna förskolan i Hällabrottets kyrka.

Öppen förskola i Hardemo sockenstuga

Välkommen du som har barn i åldern 0-5 år till trevlig gemenskap med plats för lek och goda samtal.

Kyrkans barntimmar i Hardemo

Kyrkans barntimmar är en verksamhet för 4-5 åringar. Vi har samling, lyssnar till bibelberättelser, ber, sjunger, pysslar, leker och har fruktstund.

Kyrkans barntimmar i Ekeby

Kyrkans unga i Ekeby

Livet är fullt av saker som väntar på att bli upptäckta. Upptäck dem tillsammans i Kyrkans unga (för åk F - 6).

Kyrkans unga i Hällabrottet

Välkommen till våra Kyrkans unga-grupper. Vi har en grupp för dig som går i förskoleklass - åk 3 och en grupp för dig som går i årskurs 4-6.

Kyrkans unga i Hardemo

Livet är fullt av spännande saker som väntar på att bli upptäckta, kom och låt oss upptäcka tillsammans! Till Kyrkans unga är du som går i förskoleklass- årskurs 6 välkommen.

Familjekvällarna "Himlakul"

Ekeby barnkör

Tycker du om att sjunga och träffa nya kompisar? Häng på oss!

Mini-kören (4-6 år)

Är du en sångglad kille eller tjej i förskoleåldrer? Tycker du om att röra dig till musik? Du är varmt välkommen till Mini-kören. Sång och musik gör oss glada och när vi sjunger tillsammans blir det ännu roligare.

Kumlas barnkör "Non-Stop" (åk F-4)

Kom med och sjung och ha roligt tillsammans med kompisar och körledare.

HiP - Häng i paradiset (Kumla)

Det här är gruppen för dig som går i årskurs 4-6. Vi träffas för en rolig fredagseftermiddag tillsammans med ledare och kompisar.

Barnens samling under gudstjänsttid

Varje söndag firar vi gudstjänst i Kumla kyrka och då bjuder vi in barn från 3 år och uppåt till mysig barnsamling.

Appen Kyrkan - för barn

Utforska appen Kyrkan, utvecklad speciellt för barn.

Behöver du någon att prata med?

Samtalsstöd - När livet gör en kullerbytta

Ibland blir inte livet som vi hade tänkt eller önskat. Saker händer och situationer förändras och tillvaron ställs på ända. Då kan det kännas bra att prata med någon.