Nyhet / Ändrad 17 oktober 2024

Allhelgonatid i kyrkor och på kyrkogårdar

Allhelgona är en tid då vi tänder ljus och minns de som har gått före oss. Varmt välkommen till kyrkan och kyrkogården för en stunds eftertanke och gemenskap.

Fredag 1 november

13-19 Öppet i Kumla kyrka. Diakon finns tillgänglig för samtal.

15-18 Under den här tiden förekommer levande musik i Kumla kyrka.

Lördag 2 november

10.00 Högmässa i Hardemo kyrka. Kyrkkaffe i kyrkan.
Hardemo kyrka är öppen ­efter högmässan. Diakon finns ­tillgänglig för samtal.
Vi ­bjuder på kaffe fram till kl. 18.00. Gravljus­försäljning och ­information.

11.30-18 Öppet i Kumla kyrka. Kaffeservering. Diakon och präst finns tillgänglig för samtal.

13-19 Öppet hus på Kumla kyrkogård. Vi bjuder på fika i tälten. Gravljus­- och honungsförsäljning samt information.

13-18 Öppet hus i Ekeby kyrka. Präst finns tillgänglig för samtal. Vi bjuder på kaffe. Gravljusförsäljning och information.

15.00 Ljusgudstjänst för små och stora i Kumla kyrka.  En ljusgudstjänst särskilt för våra barn och familjer. Vi tänder ljus, sjunger sånger och pratar om livet, döden och Guds ljus som är starkare än allt mörker. Efteråt blir det smörgåsfika i kyrkan och möjlighet att måla på gravljus som man sen kan tända på kyrkogården.

16.00 Frälsningsarméns musikkår spelar vid tälten på kyrkogården. Dirigent: Mattias Ejdeklint.

18.00 Musik i allhelgonatid i Kumla kyrka. Landa i värmen med oss i vackra sånger och musikstycken som berör. My Kullsvik - sång och piano och Sara Jernberg - orgel.

Söndag 3 november

10.00 Högmässa i Kumla kyrka. Barnens samling. Kyrkkaffe.

18.00 Minnesgudstjänst i Kumla kyrka. Ljuständning. Matilda Mossberg - sång och cellospel.

18.00 Minnesgudstjänst i Ekeby kyrka. Ljuständning. Sång och musik av: Emma Olofsson - sång, Samuel Olofsson - sång och gitarr, Sofia Nordlund - sång och piano.

18.00 Minnesgudstjänst i ­Hardemo kyrka. Ljuständning. Hardemo kyrkokör medverkar. Kyrkkaffe i kyrkan.

Han tröstar oss i alla våra svårigheter, så att vi med den tröst vi själva får av Gud kan trösta var och en som har det svårt.

Andra Korinthierbrevet 1:4

Digitala kyrkogårdsguider

En kyrkogård rymmer många minnen. Här finns intressanta levnadsöden och spännande livsberättelser. Genom att skanna QR-koder kan du få höra mer om några av de mer välkända personerna som vilar på kyrkogården.

Kyrkogårdarna och Kyrkogårdsexpeditionen

För de allra flesta av oss är ordet kyrkogård något som väcker känslor, vare sig det är i positiv eller negativ bemärkelse. Oavsett vilket är kyrkogården en plats där vi vårdar minnet av dem som gått före oss. Har du frågor om t.ex. gravar och skötsel kontaktar du kyrkogårdsexpeditionen.

Tyck till om kyrkogården

Vi vill veta vad du tycker om kyrkogårdarna i Kumla pastorat. Svara gärna på frågorna.

Därför firar vi allhelgona

Allhelgonahelgen

Allhelgona är den tid på året då vi uppmärksammar och minns dem som har lämnat det här livet. Det är en helg då vi påminner oss om att döden finns, och drabbar oss alla. I kyrkan påminns vi också om att det finns hopp om ett liv efter döden.

Vad är skillnaden mellan allhelgona och halloween?

Både allhelgonahelgen och halloween uppmärksammar de döda, men det görs på väldigt olika sätt.

Hitta gravplatsen

Söker du en särskild gravplats? Här hittar du länkar till sidor där du kan leta vidare efter gravar på olika platser i Sverige.

Sorg – för dig som sörjer och för dig som stöttar en vän i sorg

Stöd i sorgen

Det finns ett liv efter döden – också för dig som blir kvar. I kyrkan kan du dela sorgen med någon som lyssnar och förstår.

Första hjälpen vid sorg

Ingen människa ska behöva vara ensam i sin sorg. Därför har vi samlat konkreta tips som gör det lite lättare för oss som medmänniskor att finnas där för någon som sörjer.