Nyhet / Publicerad 3 maj 2024

Döda grenar blir en biodepå

Grenar som sågats ner blir nu en fristad för smådjur och insekter.

Bakom Ytterby kyrka ligger nu en stor hög med trädgrenar och -stammar. För den oinvigde ser det ut som en hög grenar - men det är en biodepå.
Texten på skylten informerar:
”Dessa stammar var tidigare stora och gamla almar som stod på kyrkogården här intill. De planterades runt år 1882 när kyrkogården invigdes.
Träden togs ner för att de drabbats av almsjuka och dog. Vi har valt att lägga stammar och grenar här i en så kallad biodepå.
Då kan den döda veden fortsätta att vara en värdefull plats för många olika arter som här hittar både mat och skydd.
Det är insekter av olika slag, svampar, lavar och mossor, kräldjur och kanske en igelkott som kan använda och leva i biodepån.
Stå still en stund och titta noga, kanske ser du något som flyger eller kryper på veden?