Nyhet / Publicerad 25 juli 2024

Maria - ny kantor i Kungälvs kyrka

Maria Sjökvist mötte operans värld som fyraåring när hon hörde ”Hans och Greta” av Humperdinck på LP. Några år senare väntade ”Trollflöjten” – och hennes yrkesval blev självklart. Nu är hon ny kantor i Kungälvs kyrka, med ansvar för de två barnkörerna.

Musiken fanns i familjen när Maria Sjökvist växte upp i Göteborg.
Och när det så småningom blev dags för musikhögskolan, då var det operautbildningen hon valde.
Hennes instrument, förutom rösten, är piano och orgel.
– Jag var frilansande sångerska och sjöng i kyrkor vid dop och annat, medverkade i konserter och var pianolärare på Kungälvs kulturskola, sammanfattar Maria.

Så småningom lockade en fast anställning som musiker och Maria har jobbat 2,5 år i Torslanda-Björlanda församling. Parallellt med jobbet har hon gått den formella kantorsutbildningen på Hjo folkhögskola och tog examen i mitten av juni.
Efter semestern börjar Maria sitt nya jobb i Kungälv.
– Jag känner till Kungälv, staden ligger bra till – och det är en fin kyrka.
Framför allt var det tjänstens inriktning på barnkörer som lockade henne att söka.
– Jag har haft tre grupper med barnkör i Torslanda-Björlanda och även piano- och orgelelever. Det är så härligt att jobba med barn, de är roliga, vill lära sig och lär sig fort!

I höst blir det fokus på flick- och gosskören.
– Jag hoppas att de nuvarande medlemmarna fortsätter och att vi tillsammans kan bygga vidare på det tidigare körledare gjort.
Maria Sjökvist har en heltidstjänst och barnkörerna är förstås bara en del av jobbet. Hon kommer att spela vid gudstjänster och förrättningar av alla slag. Orgeln i Kungälvs kyrka fick hon stifta bekantskap med på anställningsintervjun.
– Den lät bra, känns lite pampig!
Maria tillträder den 26 augusti och välkomnas i gudstjänst den 8 september.

Text : Mona Davidsson

Vem är Maria Sjökvists favoritkompositör? – Bach, svarar hon inte helt oväntat, och det visar sig att hon till och med har noter till ett av hans verk i handväskan.