När ställningarna var på plats hela vägen upp, och golvet stadigt förankrat – då började det handfasta arbetet med takmålningarna.
– Vi jobbar på två spår, förklarar Maria Lagerqvist. Först har vi dammsugit och rengjort tak och balkar och börjar nu försiktigt sudda bort ytsmutsen.
– Samtidigt håller vi på att prova olika metoder att lösa upp fernissan, beroende på hur gammal den är.
Taket målades under sent 1680-tal och hundra år senare rengjordes det första gången. Efter ytterligare hundra år gjordes en stor renovering av puts och innerväggar i kyrkan. En bjälke, signerad med årtalet 1880 och namnet Wahlström vittnar om detta.
1935 gjordes taket rent och 1952 skedde en del lagningar.
– Jag trodde fernissan var från 1935, men det kan variera och det gäller att hitta rätt metoder för himmel, moln och bjälkar.
Marias teori är att hela taket först målades blått. Sedan målades molnen och därefter figurerna. Textbanden tillkom allra sist.
Det allra mest fascinerande är alla ansikten. Många av dem framträder inte förrän på nära håll, där vaga men ändå bestämda penseldrag skapar folkmassor, där uttryck och utseende skiljer mellan individerna.
Stående i kryssmitten blir formen på hörnen runt om påtaglig. Spetsiga som fören på en båt, där den konkava formen mjukt övergår i konvex.
– Det är ett oerhört elegant hantverk. Är det sjöfartsnära kunskap bakom detta? Och hur ser takstolslösningen ut bakom takbrädorna? Jag ska forska vidare runt detta.
Förutom att taket är hantverksskickligt gjort, är det också välbevarat.
– Jag hade lite pirr i magen innan, men kan nu konstatera att det är i väldigt bra skick, säger Maria Lagerqvist.
Text: Mona Davidsson