Att leva vidare

Samtal om sorg och saknad. Vi ses vid 5 tillfällen hösten 2024, tisdagar 12/11, 19/11, 26/11, 3/12, 10/12 kl 13.30-16.00 i Kungsängens kyrka. Varje träff har ett tema. Vid sista träffen bestämmer vi en dag när vi kan ses och dela måltid tillsammans. Här har du möjlighet att dela tankar och erfarenheter med andra i liknande situation. Vi bjuder på kaffe/te och smörgås. Leva vidare grupp startas varje höst. Anmälan till Susanna Lillsjö, diakon. Klicka in på sidan för mer information.

Träffarnas tema:

1. Livet tillsammans.

2. Sjukdomstiden.

3. Tankar kring döden.

4. Tiden efter dödsfallet.

5. Hur vardagslivet fungerar nu och möjligheter att kunna gå vidare.

Samtalsgruppen leds av Susanna Lillsjö, diakon och AnnChristin Roos, präst. Vi delar tysthetslöfte med varandra, det som sägs i gruppen stannar där. Anmäler du dig är det viktigt att man deltar vid varje tillfälle.

Vi bjuder in varje höst till Leva vidare grupp.
Har du inte fått en inbjudan, hör av dig till oss.

Vi träffas i Kungsängens kyrka, Kyrkvägen 35. Buss 559.

Varje människas sorg är unik
Om du vill delta i en samtalsgrupp om sorg och saknad så är det ofta bra för sorgeprocessen om det gått några månader sedan dödsfallet, men känner du att du ännu inte är redo går det bra att vänta till ett senare tillfälle. Sorgen kommer ibland sent, ibland flera år efter dödsfallet.

När vi har mist en närstående så kan sorgen ta sig olika uttryck, man kan få svårt och somna, sova oroligt, ha mardrömmar. Huvudvärk, trötthet, spänningar är också sådant man kan känna i sin kropp. Man kan känna sig otrygg och vill ha både människor omkring sig och vara ensam. Ibland kanske man inte känner igen sig själv. Sorg är inte bara tårar, det kan också vara ilska över vad som hänt. Man kan vara känsligare än vanligt och lättare bli irriterad och arg på omgivningen. Att träffa andra som varit med om samma sak kan vara en hjälp.

Vi har tystnadsplikt och för inte journaler.

Vill du delta eller veta mer?
Anmäl dig till Susanna Lillsjö, diakon.

Susanna Lillsjö

Diakon, Kungsängen-Västra Ryds församling

Mer om Susanna Lillsjö

Inriktning vuxna och äldre. Diakon med diplom från Silviahemmet (kunskap om kognitiv sjukdom, demens.). Kunskap om psykiatri och neuropsykiatri (NPF).

Kungsängens kyrka

Kungsängens kyrka ligger i hjärtat av Kungsängen. Kyrkan ligger i Upplands-Bro kommun på Kyrkvägen 35. Kyrkan är öppen måndag-onsdag 09-15, torsdag 09-19, fredag 09-15.