Foto: Lisa Lindh

Sjung i kör

Kom, sjung och ha roligt! Körer för barn, ungdomar och vuxna. Här hittar du församlingens alla körer.

Sommaruppehåll och höststart vecka 36

Nu är det sommaruppehåll för många av våra verksamheter.

Under sommaren är du fortfarande välkommen på gudstjänst och sommarmusik. Mötesplats Spira håller öppet med sommartider och Förmiddagskaffet på torsdagarna fortsätter hela sommaren. I kalendern hittar du allt som händer i sommar.

Höstens verksamhet kör igång igen i september, vecka 36.

Vi önskar dig en skön sommar!

Körer för barn:

Miniorer, 6-8 år

Sång och musik, skapande verksamhet, lek och andakt. Tisdagar kl 15 i S:ta Gertruds kyrka. Sommaruppehåll - åter i höst!

G-klaven, 9-12 år

Sång och musik, skapande verksamhet, lek och andakt. Onsdagar kl 15-17 i S:ta Gertruds kyrka.

En pojke med vit skjorta står med notblad i famnen. Personer i svart kostym står runt om.

Kungsbacka Gosskör, 7-19 år

En kör för killar i åldrarna 6-19 år som gillar att sjunga! Här finns möjlighet att utvecklas i en målmedveten kör. Vi delar in killarna i grupper beroende på ålder. Välkommen att söka till Kungsbacka gosskör. Sommaruppehåll - åter i höst!

En barnkör sjunger i ett klassrum.

Kungsbacka Flickkör, 13 år+

Älskar du att sjunga, särskilt tillsammans med andra? I denna kör lär vi oss att sjunga stämmor och utforska vår röst.

Teckensång:

Kungskören, 15+

En kör för dig som gillar att sjunga och teckna samtidigt, teckensång! Kören med sångglädje och uttryck från 15 år och uppåt!

Körer för vuxna:

Kör för alla

Vill du sjunga i kör? En kör för dig som vill sjunga tillsammans med andra och dela gemenskapen kring fikabordet. Läs mer!

Akleja

Kören för dig med god körvana, som tycker om att sjunga pop, psalm och gospel och som gärna sjunger i stämmor. Varannan söndag kl 17.30 -19.30 i Skansen församlingshem/Kungsbacka kyrka.

Korisma

En kör för kvinnor som vill lära sig noter och sångteknik i en härlig gemenskap.

Cecilia Vokalensemble

En kör för dig som är van att sjunga i kör och gillar att utmanas i en rad olika musikaliska genrer.

Kungsbacka Motettkör

Vill du sjunga i en blandad kör och har mycket god körvana? Då kanske denna kör är något för dig!

Vill du spela instrument?

Leenas Lilla Orkester

En stråkorkester för dig med viss spelvana och längtar efter att musicera med andra i en orkester.

Anmäl dig:

Anmälan till barnkörer och barngrupper

Här kan du skicka intresseanmälan till höstens barnverksamheter.

Anmälan till körer

Här kan du skicka intresseanmälan till församlingens ungdoms- och vuxenkörer.

ATT SJUNGA FÅR DIG ATT MÅ BÄTTRE

Du blir gladare

Förutom att det är roligt att sjunga så frisätts dessutom må-bra-hormonet dopamin och oxytocin som gör oss lugnare.

Mindre stress

Både blodtrycket och vilopulsen tenderar att sjunka när du sjunger och speciellt när du sjunger i grupp.

Bättre andning

När du sjunger så lär du dig använda din magmuskulatur och det är samma muskler som du använder för att andas. En ökad medvetenheten kan räcka för att du ska få en lugnare och djupare andning.

Du lär dig njuta av nuet

Att sjunga kan göra att du får en starkare känsla av närvaro. Det gör det möjligt för dig att vara i nuet, något som vi ofta glömmer bort i den stressiga vardagen.

Källa: https://www.sverigeskorforbund.se/nyheter/korsang-rena-halsokuren

Musiker och körledare